Sosna, świerk i osika

Publikacja online [PDF] podsumowuje i dokumentuje wystawę Augustasa Serapinasa „Sosna, świerk i osika”
s. 24, tekst w języku polskim i angielskim, pdf online, 2024
Publikacja cyfrowa dokumentująca wystawę litewskiego artysty współczesnego Augustasa Serapinasa „Sosna, świerk i osika / Pine, Spruce and Aspen” w Galerii Arsenał elektrownia w Białymstoku na przełomie 2024 i 2025 roku. Zawiera wprowadzenie i krótki biogram artysty, teksty krytyczne Post Brothers „Modularność i mobilność” oraz Katarzyny Różniak-Szabelskiej „O trosce, destrukcji i przemijaniu wobec wystawy Augustasa Serapinasa »Sosna, świerk i osika«”, spis wydarzeń towarzyszących wystawie (wszystkie teksty w języku polskim i angielskim) oraz fotografie z wystawy, wernisażu i niektórych wydarzeń.
Jak czytamy we wprowadzeniu:
„Podlasie jest jednym z nielicznych regionów Polski, w których zachowało się tradycyjne budownictwo drewniane. Architektura wernakularna znika jednak w ostatnich latach z tutejszych wsi i miast; podobnie dzieje się w sąsiadującej z regionem Litwie. Stare domy niszczeją porzucone, są sprzedawane na drewno lub poddawane przebudowom i modernizacjom. W Białymstoku często płoną, żeby ustąpić miejsca inwestycjom deweloperów. W tym samym czasie podobne budynki trafiają do muzeów i skansenów, gdzie stają się częścią turystycznej marki Podlasia. Mieszkańcy regionu mierzą się z napięciem między intencjonalną destrukcją, naturalną przemianą i przemijaniem a potrzebą zachowania unikalnej lokalnej spuścizny architektonicznej. Stają przed pytaniem, jak uznawać własne ludowe dziedzictwo, nie redukując go do stereotypu romantyzowanej wiejskiej przeszłości. Podobnymi problemami w ostatnich latach zajmował się mieszkający w Wilnie litewski artysta Augustas Serapinas. Jego praktyka artystyczna często wiąże się z nabywaniem i demontażem niechcianych drewnianych budynków oraz ich przenoszeniem i rekonstrukcją w przestrzeniach przeznaczonych do prezentacji sztuki współczesnej. Rozkładając na części stare podlaskie i litewskie budynki oraz rekonfigurując ich elementy, artysta podkreśla praktyczność ich wykonania, mobilność i modułowość. Zwraca uwagę na podobieństwa i różnice oraz samą materialność sosnowego, świerkowego i osikowego drewna. Podobnie jak on, twórcy tych budynków czerpali materiały z najbliższego otoczenia, tworząc proste i funkcjonalne systemy budownicze”.
Projekt graficzny: Karolina Pietrzyk, Tobias Wenig
Teksty: Post Brothers, Katarzyna Różniak-Szabelska
Zdjęcia: Tytus Szabelski-Różniak, Maciej Zaniewski, Maja MacKenzie
Redakcja: Ewa Borowska
Rok publikacji: 2024
Format: PDF
ISBN: 978-83-66262-26-3