Archiwalna
Zbiory wspólne
29.03.2015 – 03.05.2015
Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok
UWAGA! 1 maja wystawa będzie nieczynna, natomiast 3 maja będzie otwarta w zwyczajowych godzinach, czyli od 10:00 do 18:00. Zapraszamy serdecznie!
ZBIORY WSPÓLNE
Obiekty z kolekcji Galerii Arsenał w Białymstoku, Podlaskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych oraz instytucji publicznych województwa podlaskiego:
Muzeum Podlaskiego w Białymstoku (Działu Archeologii, Działu Etnografii, Działu Sztuki) oraz jego oddziałów: Muzeum Historycznego, Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego, Muzeum w Tykocinie, Muzeum Wnętrz Pałacowych w Choroszczy
Muzeum Wigier i Wigierskiego Parku Narodowego
Muzeum Przyrodniczo-Leśnego w Białowieży i Białowieskiego Parku Narodowego
Na wystawie „Zbiory wspólne” dzieła sztuki współczesnej z kolekcji Galerii Arsenał w Białymstoku oraz Podlaskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych zaprezentowane są razem z obiektami muzealnymi, a także eksponatami gromadzonymi jako pomoce naukowe czy świadectwa historii. Zrównanie statusu obiektów reprezentujących różne porządki wiedzy to przyczynek do dyskusji o powodach tworzenia kolekcji w domenie publicznej i procedurach nadających wartość symboliczną kolekcjonowanym obiektom. Wszystkie eksponaty pochodzą z terenu Podlasia, wystawa jest więc także specyficzną opowieścią o regionie, jego historii oraz wrażliwości i ambicjach jego mieszkańców.
Przy aranżacji eksponatów nie kierowaliśmy się podziałem na dziedziny wiedzy ani porządkiem chronologicznym, a raczej podobieństwem formalnym lub emocjami, jakie obiekty te ewokują. Może to być powinowactwo kształtu, jak w wypadku zestawienia minimalistycznych rzeźb współczesnych z prostymi narzędziami rolniczymi ze zbiorów etnograficznych czy neolitycznymi toporami ze zbiorów archeologicznych. Poetycka prostota rzeźb Piotra Łakomego, którą możemy odczytywać jako manifestację sprzeciwu wobec obecnej nadprodukcji rzeczy i znaczeń, spotyka się z pierwotną prostotą przedmiotów wytwarzanych przez społeczności archaiczne.
Osobną grupę stanowią prace oparte na rysunku – między innymi pochodzące z drugiej połowy XIX wieku szkice Stanisława Witkiewicza ze zbiorów Działu Sztuki Muzeum Podlaskiego oraz należące do kolekcji Podlaskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych współczesne prace Wilhelma Sasnala czy Huberta Czerepoka.
Elementem łączącym eksponaty może też być zawarta w przedmiotach opowieść, jak w wypadku pochodzących z lat dwudziestych XX w. dokumentów rodzinnych białostockich Żydów ze zbiorów Muzeum w Tykocinie oraz zrealizowanego w 2003 roku filmu Artura Żmijewskiego pod tytułem „Śpiewnik domowy”, na którym pochodzący z Polski sędziwi mieszkańcy Tel Awiwu przypominają sobie melodie z czasów młodości.
Na wystawie pokazujemy prace, które odczytywać można jako wyraz niepokoju, poczucia zagrożenia – jak choćby jednoznacznie katastroficzne realizacje Anny Baumgart i Kuby Bąkowskiego. W tej grupie obiektów znajduje się Autoportret Tomasza Mroza. Silikonowa rzeźba z roku 2006 epatuje brzydotą, budzi skojarzenia seksualne. Pozycja, w której przedstawił siebie artysta – na czworaka – jest wyraźnym znakiem podporządkowania. Oddaje też egzystencjalną rozpacz człowieka uwikłanego w ścierające się popędy biologiczne, a jednocześnie poddanego kulturowej i biologicznej opresji. Dopełnieniem Autoportretu są łażące po podłodze szczury, których pojawienie się, jak w Dżumie Alberta Camusa, wieszczy zbliżający się kataklizm. W ich kontekście zezwierzęcona postać artysty nosi znamiona rozpaczliwej walki o przetrwanie.
Instytucja muzeum wyrosła na gruncie idei oświeceniowych. Osiemnastowieczny racjonalizm, choć wielokrotnie już podważany i reinterpretowany, stanowi podwaliny dzisiejszej kultury europejskiej. Jednak przyszłość opartej na nim cywilizacji nie jest oczywista. Jak twierdzi Slavoj Žižek, „…zbliża się nowe średniowiecze, w którym wybuchną etniczne i religijne namiętności, a wartości oświecenia zostaną zatarte”*. Trudno nie traktować poważnie tego ostrzenia, patrząc, jak bojownicy ISIS dewastują rzeźby z muzeum w Mosulu, czytając informacje o spaleniu tamtejszej biblioteki. Eksponaty muzealne pokazane na wystawie „Zbiory wspólne” mają nie tyle podbijać ekspresję dzieł sztuki współczesnej, co reprezentować wartości oświecenia, które w dzisiejszym świecie zdają się zagrożone.
Agnieszka Tarasiuk, kuratorka wystawy
Białystok 2015
* Žižek: Nadchodzi nowe średniowiecze, rozmowa Sławomira Sierakowskiego ze Slavojem Žižkiem, http://wyborcza.pl/magazyn/1,143550,17367937,Zizek__Nadchodzi_nowe_sredniowiecze.html, dostęp: 07.02.1015.
Zapraszamy 28 marca o godz. 11:00 do Galerii Arsenał na oprowadzanie kuratorskie po wystawie.
Artyści biorący udział w wystawie: Mirosław Bałka, Basia Bańda, Anna Baumgart, Kuba Bąkowski, Wojciech Bąkowski, Olaf Brzeski, Jiří Černický, Hubert Czerepok, Oskar Dawicki, Maurycy Gomulicki, Zhanna Kadyrova, Ada Karczmarczyk, Marek Kijewski, Robert Kuśmirowski, Leszek Lewandowski, Piotr Łakomy, Magisters (Hubert Czerepok, Zbigniew Rogalski), Małgorzata Markiewicz, Viktor Marushchenko, Tomasz Mróz, Małgorzata Niedzielko, Agnieszka Polska, Wilhelm Sasnal, Mikołaj Smoczyński, Konrad Smoleński, Aleksandar Stankoski, Iza Tarasewicz, Slaven Tolj, Krzysztof Wodiczko, Julita Wójcik, Artur Żmijewski
Agnieszka Tarasiuk (ur. 1971) – kuratorka poruszająca się na pograniczu sztuki i działalności społecznej. Absolwentka warszawskiej ASP. Przez kilkanaście lat organizowała nieszablonowe przedsięwzięcia artystyczne na Podlasiu, tworząc eksperymentalną przestrzeń dla sztuki w miejscach tak odległych od centrów kultury jak popegeerowskie wsie. W latach 2008 – 2011 była dyrektorką Domu Pracy Twórczej w Wigrach, który za jej kadencji stał się ważnym miejscem na mapie kulturalnej Polski. Obecnie główna kuratorka Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego w Królikarni Oddziału Muzeum Narodowego w Warszawie.
Patroni medialni:


ZAPLANUJ WIZYTĘ
Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00
Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30