Zabójstwo do przyjęcia” to cykl dzieł sztuki przeznaczonych do prezentacji na billboardach. Każda praca powstała z potrzeby mówienia o wojnie i wspierania Ukrainy w obliczu skierowanej w nią totalnej agresji militarnej Rosji. Polska solidaryzuje się z Ukrainą. Nasze kraje dzielą granicę. Przyjmujemy uchodźców i uchodźczynie z Ukrainy wraz z całym bagażem ich wojennych doświadczeń. Struktura niniejszego projektu odzwierciedla tę właśnie sąsiedzką solidarność.
„Zabójstwo do przyjęcia” – polsko-ukraińska wystawa w centrum Berlina

„Zabójstwo do przyjęcia” – polsko-ukraińska wystawa w centrum Berlina
31 sierpnia w przestrzeni miejskiej Berlina pojawią się efekty polsko-ukraińskiej współpracy artystycznej. Jej celem jest wyrażanie solidarności z Ukrainą w czasie rosyjskiej agresji oraz wsparcie ukraińskich artystów. Wystawa, której pomysłodawcą i organizatorem jest Instytut Adama Mickiewicza, powstała we współpracy z polskimi instytucjami kultury i galeriami sztuki oraz przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W dobie globalizacji i popkultury postrzeganie wojny ulega coraz większemu uproszczeniu, a głos osób nią dotkniętych rzadko dociera do masowego odbiorcy. Wystawa „Zabójstwo do przyjęcia” umożliwia wybrzmienie doświadczeniom ukraińskich artystów – również tym wciąż pozostającym w samym centrum tragicznych wydarzeń. Stawia ona również pytania o przyszłość Europy po napaści Rosji, uświadamiając odbiorcom, że wojna nie dotyczy jedynie Ukrainy, ale także ich samych.
Wystawa składa się z 19 prac stworzonych w polsko-ukraińskich parach przez 18 polskich i 19 ukraińskich artystów. Ich prace, wykonywane wspólnie i w różnorodnych technikach, będą prezentowane w Berlinie do 19 września.
„Prace nad wystawą «Zabójstwo do przyjęcia» rozpoczęły się w pierwszych dniach rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Jej struktura zakładająca bliski kontakt osób z Ukrainy i z Polski odzwierciedla wspólne doświadczenie i pogłębioną wówczas solidarność – przybliżają ideę projektu kuratorki Anna Łazar i Lada Nakonechna. – W dialogu ukraińskich oraz polskich artystek i artystów powstało dwadzieścia nowych prac. Wypowiedzi są różnorodne, dokumentują między innymi reakcje na przemoc, zagrożenie, uchodźstwo, handel bronią, wolę walki o wolność, a także ekologię i gospodarkę zasobami. Są również przejawem autonomii języka sztuki i refleksji nad formalnymi zagadnieniami komunikatu w przestrzeni publicznej. Proces toczył się głównie on-line, osoby z Polski w większości miały świadomość, że ludzie, z którymi rozmawiają przebywali i nadal przebywają w bezpośrednim zagrożeniu życia. Wystawa «Zabójstwo do przyjęcia» to zatem nie tylko wypowiedź artystyczna, ale także dokument konkretnego czasu w historii Europy XXI wieku, czasu który został naznaczony rosyjską ludobójczą agresją”.
Dyrektor Instytutu Adama Mickiewicza Barbara Schabowska podkreśla wartość i wagę inicjatywy: „Kiedy zaangażowanie w pomoc Ukrainie oraz zainteresowanie zachodniej opinii publicznej wojną wydają się słabnąć, wystawa będzie niedającym się przeoczyć przypomnieniem, wyraźnym i prostym znakiem ostrzegawczym. Ostrzegać nas będzie nie tylko przed naszą własną obojętnością, ale także przed złudnym poczuciem bezpieczeństwa – wojna jest o wiele bliżej, niż mogłoby się nam wydawać”.
Prace powstały w ukraińsko-polskich parach artystycznych przy wsparciu polskich instytucji działających w obszarze sztuki i kultury współczesnej. Efektem wspólnej refleksji jest świadectwo artystów i artystek znajdujących się w bezpośrednim niebezpieczeństwie, oraz tych przebywających w – teoretycznie – bezpieczniejszych miejscach. To także apel do osób spoza Ukrainy, aby przyjrzały się sobie, swoim reakcjom i działaniom podejmowanym w odpowiedzi na zbrodnie, jakie mają miejsce zaledwie kilka godzin jazdy samochodem od Polskiej granicy.
Konflikty zbrojne często są postrzegane poprzez pryzmat popkulturowych uproszczeń, co utrudnia zglobalizowanemu społeczeństwu zrozumienie osób dotkniętych wojną. Dlatego ważne jest, aby słuchać i nagłaśniać to, co mają do powiedzenia. Trwająca obecnie wojna zaważy na przyszłym kształcie świata. Agresja Rosji, której działania obejmują bombardowanie szpitali położniczych i egzekucje ludności cywilnej strzałami w tył głowy, ma na celu podporządkowanie sobie narodu, władz i terytorium Ukrainy.
Zakończenie tej wojny będzie miało kluczowe znaczenie dla przyszłości Europy i rodzi fundamentalne pytania o przyszłe sposoby sprawowania władzy i współistnienia w świecie. W obliczu brutalnej rosyjskiej agresji na Ukrainę ważne jest udzielanie pomocy i wsparcia, w tym informacji. Propaganda, fake newsy i jawne kłamstwa są odwiecznym elementem wojennej propagandy. Niniejsza wystawa jest odpowiedzią na ludobójcze działania Rosji w Ukrainie – ta wojna dotyczy nie tylko Ukrainy, ale również nas, Polaków.
Anna Łazar (PL) i Lada Nakonechna (UA-DE)
Kwiecień 2022
Artyści i artystki:
Yana Bachynska (UA-PL) + Piotr Pauk (PL) Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie
Anatoliy Belov (UA) + Kacper Szalecki (PL) Galeria Arsenał w Białymstoku
Oleksandr Burlaka (UA) + Marcin Polak (PL) Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
David Chichkan (UA) + Karol Radziszewski (PL) Galeria Labirynt w Lublinie
Yaroslav Futymskyi (UA) + Ewa Zarzycka (PL) Gdańska Galeria Miejska
Zukentiy Horobiov (UA) + Anna Konik (PL) Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Alina Yakubenko (UA) + Bogdan Babenko (PL) Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie
Alevtina Kakhidze (UA) + Piotr Bosacki (PL) Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
Lesia Khomenko (UA-PL) + Mikołaj Chylak (PL) Zachęta Narodowa Galeria Sztuki
Nastia Teor (UA) + Kasia Hertz (PL) Gdańska Galeria Miejska
Katia Libkind (UA) + Max Skorwider (PL) Galeria Miejska Arsenał w Poznaniu
Kateryna Lysovenko (UA-AT) + Monika Drożyńska (PL) Galeria BWA Zielona Góra
Daniil Nemyrovskyi (UA) Muzeum Sztuki w Łodzi
Denis Pankratov (UA) + Zuzanna Hertzberg (PL) Galeria Labirynt w Lublinie
Valentyna Petrova (UA-DE) + Lesia Pczołka (PL) Muzeum Sztuki w Łodzi
Nina Savenko (UA) + Ada Rączka (PL) Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie
Anna Scherbyna (UA-DE) + Liliana Zeic (PL) Muzeum Sztuki w Łodzi
Larisa Venediktova (UA) + Marek Wasilewski (PL) Galeria Arsenał w Białymstoku
Vova Vorotniov (UA) + Zbiok Czajkowski (PL) Galeria BWA Zielona Góra
Projekt graficzny: Uliana Bychenkova (UA-DE)
Wraz z Instytutem Adama Mickiewicza wystawę współorganizują Muzeum Sztuki w Łodzi, Galeria Arsenał w Białymstoku, Galeria Miejską Arsenał w Poznaniu, Galeria Labirynt w Lublinie, Gdańska Galeria Miejska, Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, Biuro Wystaw Artystycznych w Zielonej Górze oraz Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie. Projekt jest współfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Instytut Adama Mickiewicza jest narodową instytucją kultury, utworzoną w 2000 roku. Cel Instytutu – budowanie trwałego zainteresowania polską kulturą na świecie, realizowany jest we współpracy z partnerami zagranicznymi i poprzez międzynarodową wymianę kulturalną w dialogu z odbiorcami, w zgodzie z założeniami polskiej polityki zagranicznej. Do 2022 roku Instytut zrealizował projekty w ponad 70 krajach na 6 kontynentach. Organizatorem Instytutu Adama Mickiewicza jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

ZAPLANUJ WIZYTĘ
Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00
Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30