Archiwalna

WOJTEK DOROSZUK. Bliż

01.07.2016 – 18.08.2016
Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok

Królowie życia i Prince

Pewnego dnia w czasie planu zdjęciowego w Brazzavile doszło do takiej sytuacji:

– Ej, Francuzi, myślicie, że możecie tu przyjeżdżać i uczyć nas stylu? Będziecie nam mówić, jak się należy ubierać!? Patrzycie na nas z wyższością! Kręcicie te swoje filmy! A my świetnie zdajemy sobie sprawę, co znaczy mieć styl! – rzucił przechodzący obok saper.

– Ale ja jestem Polakiem – padła odpowiedź.

No i nagle cisza. Później wymiana spojrzeń pomiędzy saperem i Wojtkiem Doroszukiem. W końcu saper odpina marynarkę, a na wewnętrznej stronie rozbłyskuje logo Wólczanki.

Sape to Société des ambianceurs et des personnes élégantes, czyli Stowarzyszenie Osób Eleganckich i Wprowadzających Dobry Nastrój. Jego członkami są kongijscy celebryci, konkurujący ze sobą nienagannymi manierami i ekstrawaganckim wyglądem. Futurystyczni dandysi żyjący w domach, w których często brakuje bieżącej wody. Nieodłącznym atrybutem les sapeurs jest cygaro, nigdy nierozpakowane z celofanu. Podkolanówki. Skórzane buty, najlepiej firmy Weston. Muszka. Krawat lub fular. Kapelusz. I choreografia, pomyślana w taki sposób, by dało się eksponować pieczęć producenta na podeszwach butów i metki domów mody na podszewkach marynarek.

czytaj więcej


Moment po apokalipsie
Wojtka Doroszuka fascynują opuszczone miejsca. Pierwsze przejawy tego zainteresowania artysty znajdujemy już w jednej z jego wczesnych prac – wideo z 2008 roku zatytułowanym Gençlik Parkı. Gençlik Parkı był kiedyś największym parkiem i centrum rozrywki Ankary, ale Doroszuka interesuje moment, w którym z powodu utrudnionego dostępu do wody i ekonomicznej transformacji regionu teren ten popada w ruinę. Artysta dokumentuje puste karuzele, nieruchome elektryczne samochodziki, pojedyncze apatyczne postaci i ogólną atmosferę stagnacji przebijającą z obrazu pomimo zmieniającej się w tle tureckiej muzyki rozrywkowej. Kamera Doroszuka pokazuje nie tylko szerokie ujęcia parku, ale śledzi też jego pojedyncze elementy, przedmioty wykreowane przez człowieka i wiodące dalsze życie w otoczeniu pozbawionym jego obecności – jak kręcące się samotnie na karuzeli przybrudzone, kiedyś kolorowe kucyki. Doroszuk przyznaje się także do inspiracji obrazami natury przejmującej we władanie porzucone przez ludzi miasta, które w dużej ilości pojawiają się obecnie w sieci. Ogląda fotografie zwierząt zamieszkujących licznie dzisiejszy Czarnobyl, zdjęcia opustoszałych chińskich wiosek rybackich w całości pokrytych bujną dziką roślinnością. Takie widoki za każdym razem budzą zaskoczenie, jakbyśmy nie byli świadomi, że życie na Ziemi nie kończy się na człowieku.

Dlatego w nowych pracach Doroszuk łączy swoją fascynację opuszczonymi miejscami z elementami filozofii posthumanistycznej, tworząc osobiste wizje momentu po apokalipsie. Festin (2013) i Osad (2014) przedstawiają pozostałych aktorów sieci zależności, w których wspólnie funkcjonujemy, chwilę po tym, jak została ona pozbawiona elementu ludzkiego. Osad to w rzeczywistości dokumentacja piwnic i magazynów Galerii Miejskiej Arsenał w Poznaniu, przestrzeni pełnej rozmaitych, nagromadzanych latami, zapomnianych przedmiotów, nawarstwiających się jak tytułowy osad wraz z każdą kolejną zrealizowaną wystawą i projektem. Kamera, przesuwając się leniwie, ukazuje mroczne korytarze, farby, kartony i narzędzia, a pośród nich fotografie, stare plakaty, oprawione rysunki, mnóstwo materiałów graficznych i wycinków z gazet. Wszystko zdaje się symbolizować przemijanie: kalendarz zatrzymujący czas na dacie sprzed kilku lat, zasuszony bukiet kwiatów, dawna korespondencja, ulotny łabędź złożony z papieru. Pomiędzy tymi przedmiotami, pozostałościami ludzkiej działalności, prawie niezauważenie trwają różne formy życia: zakurzone egzotyczne rośliny doniczkowe, larwy wijące się malowniczo pośród opadłych płatków kwiatów, robak walczący o życie na zostawionej w rogu pomieszczenia szufelce. Nie wiemy, które z tych elementów stanowią czystą rejestrację filmową, a które są ingerencją artysty w zastany krajobraz. Praktyka Doroszuka sytuuje się gdzieś pomiędzy filmem dokumentalnym a kreacją artystyczną, ale dokumentując rzeczywistość, Doroszuk wybiera wyłącznie wysoce estetyczne obrazy. Ten zabieg umożliwia artyście tworzenie prac o uniwersalnym charakterze, a z drugiej strony nasuwa pytanie o estetyzację problemów społecznych w sztuce.

czytaj więcej


Wojtek Doroszuk (ur. 1980 w Polsce) mieszka i pracuje w Rouen, we Francji. W 2006 roku ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Krakowie, na Wydziale Malarstwa. Jego prace prezentowane były na wielu indywidualnych i grupowych wystawach, m.in. Centrum Sztuki Współczesnej, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuk Pięknych, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Location One (Nowy Jork), Anthology Film Archives (Nowy Jork), Marina Abramovic Institute (San Francisco), HKW (Berlin), etc. Współpracuje z galerią Joseph Tang w Paryżu.

Wystawy i pokazy indywidualne:

2015 Wojtek Doroszuk. Film Screening; Galerie Joseph Tang, Paryż
2014 Secret Cinema: Wojtek Doroszuk; Fondation Ricard, Paryż
2014 Prince; Vdrome, platforma online, vdrome.org
2013 Festin; Galerie Joseph Tang Gallery, Paryż
2010 5 filmów; Willa Lentza, Szczecin
2010 Pierwszy dzień lata; lokal_30, Warszawa
2010 Charades; lokal_30_warszawa_london, Londyn
2009 Special Features; BWA Wrocław, Galeria Awangarda, Wrocław
2008 Dissection Theatre; Galeria Starter, Poznań
2008 Raspberry; HIT Gallery, Bratysława
2007 Birkaç Yer (Some Places); CSW Zamek Ujazdowski, Galeria Okna, Warszawa
2007 Reisefieber; w ramach projektu Transkultura; Bunkier Sztuki, Kraków
2006 Subtitles; Galeria F.A.I.T., Kraków

Wybrane wystawy i pokazy zbiorowe:

2016 I SEE International Video Art Festival; Anthology Film Archives, Nowy Jork
2016 Musrara Mix Festival 16.; The Naggar School of Art, Jerozolima
2015 Rencontres Internationales Paris | Berlin; La Gaîté lyrique , Paryż; HKW, Berlin
2015 Black Box Festival”; SIFF Film Center, Seattle
2015 Videonale.15; Kunstmuseum, Bonn
2015 Procedures For The Head. Polish Art Today; Kunsthalle Bratislava, Bratysława
2015 Continental Drift; Institute of Contemporary Arts, Londyn
2014 Artists’ Film Biennial; Institute of Contemporary Arts, Londyn
2014 Festiwal Narracje; Gdańsk
2014 Migrujący Uniwersytet Mickiewicza w Stambule; Muzeum Adama Mickiewicza, Stambuł
2014 W stronę instytucji krytycznej; Galeria Miejska Arsenał, Poznań
2014 4. Międzynarodowe Biennale Młodej Sztuki; Narodowe Centrum Sztuki Współczesnej, Moskwa
2014 Prague Pride: East Side Story; Futura – Karlin Studios, Praga
2014 Videoex Festival; Festival Cinema Z3, Zurich
2014 Circular Ruins; MeetFactory, Praga
2014 Raptures & Convergences; Kuad Gallery, Stambuł
2014 Co widać: polska sztuka dzisiaj; Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
2013 15. Międzynarodowe Biennale Sztuki Mediów WRO;  Centrum Sztuki WRO, DCF, Wrocław
2013 Mikroutopie codzienności; Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń
2013 Prada Pravda; within the framework of the „Art ist kuku nu ut” festival; Tartu Art Museum, Tartu
2013 Discovery Zone, Luxembourg City Film Festival 2013; Casino Luxem­bourg, Luksemburg
2012 Self Staging (w ramach Biennale Młodej Sztuki ); Magician Space, Pekin
2012 Polska jesień, wideo z kolekcji Zachęty Narodowej Galerii Sztuki; Trondheim Kunstmuseum, Trondheim
2012 Pełnia sztuczna; Muzeum Współczene, Wrocław
2011 Dialogues With Polish Art – Films by Wojtek Doroszuk; Edinburgh College of Art, Edynburg
2011 Between Ideology and Identity; LABOR, Budapeszt
2010 Będzie lepiej i coraz lepiej; BWA Olsztyn, Olsztyn
2010 Rückblicke; Polski Instytut , Berlin
2010 Word Pictures: Talking Films; Platan Gallery, Budapeszt
2010 Yes, But…; Location One, Nowy Jork
2009 DEgeneration / REgeneration; Marina Abramovic Institute; San Francisco
2009 Spojrzenia 2009 Nagroda Fundacji Deutsche Bank; Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
2009 Wolność od-zysku; Zachęta Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa
2008 Nie ma sorry; Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa
2008 Kwiaty naszego życia; Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń

Materiały wizualne dzięki uprzejmości galerii Joseph Tang


Wydarzenia towarzyszące:

2 lipca 2016 r., godz. 11:00 – oprowadzanie autorsko-kuratorskie po wystawie.

Wydarzenie będzie dostosowane do potrzeb osób niesłyszących oraz niedosłyszących.

Wstęp wolny. Zapraszamy!


Kurator: Sylwia Narewska
Wojtek Doroszuk
Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.