Archiwalna

William Kentridge. I am not me, the horse is not mine

24.10.2024 – 19.01.2025
Galeria Arsenał w Białymstoku, ul. A. Mickiewicza 2, 15-222 Białystok
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
1. Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
„Komisariat oświecenia” „Wiadra słonej wody”. Stop-klatka z pracy Williama Kentridge’a „I am not me, the horse is not mine”, 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min Dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
„I am not me, the horse is not mine”. Stop-klatka z pracy Williama Kentridge’a „I am not me, the horse is not mine”, 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min Dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
„Jego wysokość towarzysz nos”. Stop-klatka z pracy Williama Kentridge’a „I am not me, the horse is not mine”, 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min Dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
„Dożywotni entuzjazm” . Stop-klatka z pracy Williama Kentridge’a „I am not me, the horse is not mine”, 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min Dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
1. Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
„Komisariat oświecenia” „Wiadra słonej wody”. Stop-klatka z pracy Williama Kentridge’a „I am not me, the horse is not mine”, 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min Dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
„I am not me, the horse is not mine”. Stop-klatka z pracy Williama Kentridge’a „I am not me, the horse is not mine”, 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min Dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
„Jego wysokość towarzysz nos”. Stop-klatka z pracy Williama Kentridge’a „I am not me, the horse is not mine”, 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min Dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
„Dożywotni entuzjazm” . Stop-klatka z pracy Williama Kentridge’a „I am not me, the horse is not mine”, 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min Dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
1. Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
„Komisariat oświecenia” „Wiadra słonej wody”. Stop-klatka z pracy Williama Kentridge’a „I am not me, the horse is not mine”, 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min Dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
„I am not me, the horse is not mine”. Stop-klatka z pracy Williama Kentridge’a „I am not me, the horse is not mine”, 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min Dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
„Jego wysokość towarzysz nos”. Stop-klatka z pracy Williama Kentridge’a „I am not me, the horse is not mine”, 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min Dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
Widok wystawy William Kentridge „I am not me, the horse is not mine”, Galeria Arsenał w Białymstoku, fot. Jan Szewczyk 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min, dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge
„Dożywotni entuzjazm” . Stop-klatka z pracy Williama Kentridge’a „I am not me, the horse is not mine”, 2008, 8-częściowa instalacja filmowa, 6 min Dzięki uprzejmości Kentridge Studio, © William Kentridge

I am not me, the horse is not mine [Ja to nie ja, a koń nie jest mój] to duża instalacja wideo wybitnego południowoafrykańskiego artysty Williama Kentridge’a, składająca się z ośmiu sześciominutowych filmów, którym towarzyszy wspaniała ścieżka dźwiękowa skomponowana przez Philipa Millera. Każdy z filmów – His majesty comrade nose [Jego wysokość towarzysz nos]; Prayers of apology [Modlitwy przeproszenia]; A lifetime of enthusiasm [Dożywotni entuzjazm]; Country dances I (Shadow) [Tańce wiejskie I (Cień)]; Country dances II (Paper) [Tańce wiejskie II (Papier)]; That ridiculous blank space again (A one minute love story) [Znowu ta śmieszna pusta przestrzeń (Jednominutowa historia miłosna)]; Commissariat for enlightenment [Komisariat oświecenia] oraz The horse is not mine [Koń nie jest mój] – składa się na opowieść nawiązującą do awangardy w Związku Radzieckim, od filmów z lat dwudziestych i trzydziestych począwszy po jej katastrofalny koniec w połowie lat trzydziestych ubiegłego wieku.

Znajdziemy tu charakterystyczne dla Kentridge’a łączenie wielu technik filmowych: animacji poklatkowej, żywego planu, materiałów archiwalnych, ruchomego kolażu i gry cieni. Nieskrępowana, pełna brawury technika podkreśla sposób myślenia artysty, jego erudycję, fantazję, swobodę w formułowaniu artystycznych komentarzy. Wydarzenia społeczne, których był uczestnikiem w czasach apartheidu w RPA, nacechowały jego twórczość i uruchomiły szczególną wrażliwość, pozwalającą mu trafnie analizować złożoną specyfikę radzieckości. Powstała w 2008 roku instalacja wydaje się szczególnie ważna w świetle toczącego się dyskursu o dekolonizacji Rosji.

Kuratorka: Monika Szewczyk
Koordynacja: Eliza Urwanowicz-Rojecka

ULOTKA PL | EN

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE:
24.10 (czwartek), godz. 18:00
podwójny wernisaż
 
 
 
 
28.11 (czwartek), godz. 18:30
SZTUKA WOJNY
Panel dyskusyjny z udziałem Anny Łazar, Alevtiny Kakhidze i Kateryny Botanovej.
Moderacja: Edwin Bendyk.
 
30.11 (sobota), godz. 12:00
oprowadzanie z udziałem Agnieszki Tarasiuk
 
7.12 (sobota), godz. 12:00
oprowadzanie w języku ukraińskim
 
14.12 (sobota), godz. 12:00
oprowadzanie w języku białoruskim
 
18.01.2025 (sobota), godz. 10:00
twórcze warsztaty z obrazem filmowym. Prowadzenie: Katarzyna Zabłocka

W trakcie trwania wystawy zachęcamy do udziału w otwartych działaniach rysunkowych
„To jestem ja, a to jest moja podróż”
24.10.2024 – 19.01.2025 (wtorek-niedziela) 10-18
sala edukacyjna „Plac Zabaw Arsenał”, parter
bez zapisów

Partnerem wystawy jest Eidotech Polska

Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.