Archiwalna

Świadomość planetarna. Nowe rzeczywistości

28.04.2023 – 04.06.2023
Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13 (wejście od ul. Świętojańskiej)
Hubert Czerepok, „Początek 3 (Karahan Tepe)”, trójkanałowa instalacja wideo, 2017,
fot. P. Mirowska
Krystyna Jędrzejewska-Szmek, Paulina Mirowska, Przetrwalnik, kolaż, 2023,
fot. P. Mirowska
Krystyna Jędrzejewska-Szmek, Paulina Mirowska, Przetrwalnik, kolaż, 2023,
fot. P. Mirowska
Dominika Wolska, „Utopijna trajektoria”, 2022–2023 instalacja wideo / środowisko generatywne, Unreal Engine, dźwięk: Filip Kołodziejczak; Dominika Wolska, „Kwitnący lodowiec / Blooming Glacier”, 2023, instalacja, szkło akrylowe (pleksiglas) z odzysku,
fot. P. Mirowska
Dominika Wolska, „Utopijna trajektoria”, 2022–2023 instalacja wideo / środowisko generatywne, Unreal Engine, dźwięk: Filip Kołodziejczak; Dominika Wolska, „Kwitnący lodowiec / Blooming Glacier”, 2023, instalacja, szkło akrylowe (pleksiglas) z odzysku,
fot. P. Mirowska
Dominika Wolska, „Utopijna trajektoria”, 2022–2023 instalacja wideo / środowisko generatywne, Unreal Engine, dźwięk: Filip Kołodziejczak;
fot. P. Mirowska
Ernest Borowski, „Matecznik”, 2023, współpraca muzyczna / wykonanie pieśni: Zosia Hołubowska,
fot. P. Mirowska
Ernest Borowski, „Matecznik”, 2023, współpraca muzyczna / wykonanie pieśni: Zosia Hołubowska,
fot. P. Mirowska
Jakub Woynarowski, „Sol Salutis: mowa liczb”, 2021, muzyka: Przemysław Scheller
(Sol Salutis stworzony przez Jakuba Woynarowskiego prezentowany dzięki uprzejmości Instytutu Adama Mickiewicza, sfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego), fot. P. Mirowska
Ivan Svitlychnyi, „Donate”, instalacja, działanie webowe, światło, sześciokanałowy dźwięk, strona internetowa, 2022/2023,
fot. P. Mirowska
Andrei Isakov, „Tardigrada. Micro/Macro Fundamental”, 2023,
instalacja wideo / streaming / generatywna symulacja 3D, Unreal Engine, dźwięk (ambient): Stefan Węgłowski, efekty dźwiękowe: Agata Chodera, fot. P. Mirowska
Andrei Isakov, „Tardigrada. Micro/Macro Fundamental”, 2023,
instalacja wideo / streaming / generatywna symulacja 3D, Unreal Engine, dźwięk (ambient): Stefan Węgłowski, efekty dźwiękowe: Agata Chodera, fot. P. Mirowska
Andrei Isakov, „Tardigrada. Micro/Macro Fundamental”, 2023,
instalacja wideo / streaming / generatywna symulacja 3D, Unreal Engine, dźwięk (ambient): Stefan Węgłowski, efekty dźwiękowe: Agata Chodera, fot. P. Mirowska
Eternal Engine (Martix Navrot, Jagoda Wójtowicz), „Insider II”, 2023,
wideo 3D (Unreal Engine, Unity), wideo AI (Stable Diffusion); obiekt, drewno, druk 3D, PLA, fot. P. Mirowska
Eternal Engine (Martix Navrot, Jagoda Wójtowicz), „Insider II”, 2023,
wideo 3D (Unreal Engine, Unity), wideo AI (Stable Diffusion); obiekt, drewno, druk 3D, PLA, fot. P. Mirowska
Anastasiia Vorobiova, „Lemurian Time War”, 2023,
instalacja-doświadczenie VR: rzeczywistość wirtualna, platforma społecznościowa VRChat, instalacja VR: Anastasiia Vorobiova (idea, tekst, realizacja cyfrowa); zespół kreatywny: Oleksandr Hladun – kompozytor, Chris Ross-Ewart – projekt dźwięku, En Lai Mah – taniec i choreografia, Pavel Mazur – sztuka generowana przez sztuczną inteligencję, Inaaya Sophia Bocken – głos w języku polskim, Laura Goodier – głos w języku angielskim, fot. P. Mirowska
Anastasiia Vorobiova, „Lemurian Time War”, 2023,
instalacja-doświadczenie VR: rzeczywistość wirtualna, platforma społecznościowa VRChat,
Anastasiia Vorobiova, „Lemurian Time War”, 2023,
instalacja-doświadczenie VR: rzeczywistość wirtualna, platforma społecznościowa VRChat,
„Świadomość planetarna. Nowe rzeczywistości”,
widok ogólny wystawy, fot. P. Mirowska
„Świadomość planetarna. Nowe rzeczywistości”,
widok ogólny wystawy, fot. P. Mirowska

Świadomość planetarna. Nowe rzeczywistości

28.04.2023–04.06.2023

Galeria Arsenał elektrownia, ul.Elektryczna 13 (wejście od ul.Świętojańskiej), Białystok

28.04.2023 godz. 18 – wernisaż wystawy, wstęp wolny
29.04.2023 godz. 11– oprowadzanie autorsko-kuratorskie, wstęp w cenie biletu

Artystki i artyści: Ernest Borowski, Hubert Czerepok, Eternal Engine (Martix Nawrot, Jagoda Wójtowicz), Andrei Isakov, Krystyna Jędrzejewska-Szmek & Paulina Mirowska, Ivan Svitlychnyi, Anastasiia Vorobiova, Dominika Wolska, Jakub Woynarowski

Zespół badawczy: Zuzanna Sękowska, Eliza Urwanowicz-Rojecka, Jakub Wróblewski

Identyfikacja wizualna: Jakub Wróblewski

Założenie projektu jest inspirowane kategorią świadomości planetarnej – w nawiązaniu do teorii socjologa i teoretyka globalizacji Rolanda Robertsona, twórcy pojęcia świadomości globalnej (Robertson 1992, 2020). Zwrot w kierunku relacji świat – wszechświat jest daleko idącym wyzwaniem, z którym borykają się nauki społeczno-humanistyczne. Świadomość planetarna w naszym rozumieniu dotyczy jednak planety Ziemi jako całości; planety eksploatowanej, wyzyskiwanej, lekceważonej, sukcesywnie doprowadzanej na skraj zagłady. Jednocześnie traktowanej coraz bardziej podmiotowo, z empatią i troską.

Gwałtowny postęp technologiczny, skok w metawersum, protezowanie rzeczywistości technologią z jednej strony nie rozwiązuje dotychczasowych problemów, z drugiej zaś generuje nowe możliwości – i przynosi pytania o nowe rzeczywistości. Te zaś są szansą na dowiedzenie nieznanych potencjałów, uwidocznienie nowych – możliwych i wyobrażonych – relacji z Planetą.

Do opisania i zobrazowania nowych rzeczywistości nie wystarcza więc już punkt widzenia osadzony na poziomie lokalnym, glokalnym czy nawet globalnym. Stąd zwrot ku poziomowi planetarnemu, na którym planeta Ziemia jako całość jest rzeczywistością poddawaną spekulacji co do jej kształtu w przeszłości, teraźniejszości i jej wyobrażonej przyszłości. Kto poza człowiekiem jest sprawczym aktorem, agensem wobec aktualnej i przyszłej kondycji naszej Planety?

Coraz częściej powtarza się też pytanie o etyczność tworzenia rozbudowanych projektów wirtualnych w ogóle; o etykę generowania doświadczeń artystycznych w dobie wielkiego kryzysu energetycznego, kryzysów humanitarnych i wojen; w perspektywie dzisiejszych i nadchodzących klęsk żywiołowych i migracji klimatycznych; w cieniu nadchodzących być może wojen o wodę i żywność. Coraz częściej zwraca się uwagę na ekologiczną stronę procesowania rozbudowanych światów, zadaje pytanie o etyczność rozszerzania przestrzeni multimedialnych. Ta ostatnia kwestia dotyczy nie tylko kategorii obciążenia energetycznego, ale również odnosi się do kwestii psychologicznej i socjologicznej – funkcjonowania człowieka w społeczeństwie, we wspólnocie, na styku światów transmedialnego i realnego.

Nasze zanurzenie w technologii stało się już dawno faktem, funkcjonujemy wplątani w algorytmy, świadcząc „niewidzialną pracę” (Świrek, 2018). Transmedia jednak, jak pokazały ostatnie miesiące, funkcjonują w polu kultury nie tylko jako element rozrywki czy też dogodny obszar eskapizmu i wyobcowania, przestrzeń dla odmiennej komunikacji, środowisko generowania nowych wyrazów artystycznych. Pozwalają na stworzenie backupu miejsc, na rejestrowanie modeli miast i obiektów, na dokumentowanie dziedzictwa materialnego, wspieranie pamięci – ale i na aktywne przekazywanie doświadczenia (wojny, masowej zagłady). Przestrzeń wirtualna i cyfrowe działania mogą być też aktywnym orężem – niezwykle sprawnym.

Wystawa Świadomość planetarna. Nowe rzeczywistości nie dotyczy wyłącznie solipsystycznego bądź otwierającego wymiaru rzeczywistości wirtualnej. Dotyczy nowych potencjałów, ale i odwołuje się do klasycznych wątków kulturowych i historycznych – pojęcia świadomości społecznej, pozycji na mapie, sposobu widzenia świata-planety i budowania jej całościowego obrazu w wyobraźni – w kategoriach racjonalnych i pozaracjonalnych. Jakie poglądy, przekonania, idee pojawiają się w tym obszarze, kształtując nasze style myślenia, wzorce, normy? Jakie wektory i nośniki je ukierunkowują, dostarczają i/lub budują?

Punktem wyjścia dla naszej narracji – eksperymentu myślowego – jest środowisko Galerii Arsenał elektrownia w Białymstoku. Historyczny budynek elektrowni niesie w sobie bagaż symboliki kulturowej – jako ucieleśnienie triumfalnej ery uprzemysłowienia, symbol postępu, świadectwo zdobyczy elektryfikacji. Budynek elektrowni, zarówno ten materialny, fizycznie obecny, jak i zeskanowany w 3D, staje się punktem styku i wiązania działań – punktem spotkania rzeczywistości fizycznej i pozamaterialnej. Będzie on jednocześnie interfejsem do kolejnych prób przepracowywania traumy nowoczesności i tego, co cywilizacja uczyniła planecie.

W projekcie pokazujemy potencjał technologii XR (extended reality, poszerzonej rzeczywistości) jako zasobu nowych technik w polu sztuki, coraz częściej jednak funkcjonujących równolegle do bardziej „klasycznych” i „tradycyjnych” mediów jak wideo czy instalacja. W przestrzeni wystawy pełnią one rolę nośników opowiadających narracje związane ze świadomością planetarną. Czy mają dodatkowy potencjał?

Materiały prasowe dostępne pod linkiem [KLIKNIJ]

Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.