Archiwalna

Strach

Wystawa „Strach” ma na celu analizę tytułowego fenomenu, który jest współcześnie wszechobecny na poziomie lokalnym, regionalnym i globalnym. Wydawałoby się, że dzięki postępowi nauki i rozwojowi nowych technologii wzrasta nasze poczucie bezpieczeństwa, zwiększają się możliwości oceny ryzyka i zagrożeń oraz skuteczność radzenia sobie z nimi. Dlaczego zatem coraz częściej mówimy o tzw. „kulturze strachu”, dlaczego strach stał się nieodłączną częścią naszego codziennego życia i zawładnął wyobraźnią społeczną?

21.08.2020 – 18.10.2020
Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13 (wejście od ul. Świętojańskiej)
Ara Petrosyan, „Bez tytułu”, 2008, wydruk, wymiary zmienne
Fot. Maciej Zaniewski
Kote Jincharadze, „Milczenie oznacza zgodę”, 1996–2020, dokumentacja performansu
Fot. Maciej Zaniewski
Paweł Żukowski, Przeszedłem, 2020, wideodokumentacja performansu, 25’18” współpraca: Maciek Piasecki, wykorzystano fragmenty nagrań Antona Ambroziaka (OKO.press), Paweł Żukowski, I Walked the Route, 2020, video recording of a performance, 25’18” in collaboration with: Maciek Piasecki , excerpts from recordings courtesy of Anton Ambroziak (OKO.press)
Fot. Maciej Zaniewski
Paweł Żukowski, Nigdy w życiu nie baliśmy się tak bardzo, z cyklu „Kartony”, 2019, farba akrylowa na kartonie z odzysku, 147 x 85 cm
Fot. Maciej Zaniewski
Wystawa „Strach”, Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku, Yevgenia Belorusets, Wizyta, 2017, 16 fotografii, wymiary zmienne; Marina Naprushkina, Twój strach to nasz Kapitał. Twoja Nienawiść to nasz Mandat, 2020, z cyklu „Moabit Czerwony”, c-print, płótno, akryl, wymiary zmienne
Fot. Maciej Zaniewski
Wystawa „Strach”, Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku
Fot. Maciej Zaniewski
Guram Tsibakhashvili, z cyklu Autobiografia przed narodzinami, 1987-1992, fotografia, płótno, anilina, wymiary zmienne; Mirosław Bałka, Die Hand/Der Kopf/1943, 2020, plik dźwiękowy, 12’14’
Fot. Maciej Zaniewski
Wystawa „Strach”, Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku
Fot. Maciej Zaniewski
Wystawa „Strach”, Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku
Fot. Maciej Zaniewski
Nikita Kadan, Pogrom, 2016-2017, 4 rysunki z cyklu, 158 x 118 cm; 158 x 109 cm; 158 x 128; 158 x 128 cm, węgiel lawowany, papier
Fot. Maciej Zaniewski
Dana Kosmina, Chaty – osiedle mieszkaniowe, 2018, instalacja; Alina Kleytman, Bajka o Starej Grubej Dziewczynce. Rozdział piąty: Notatki o Głupim Złym Byku, 2019, wideo, 4’40’’
Fot. Maciej Zaniewski
Dana Kosmina, Chaty – osiedle mieszkaniowe, 2018, instalacja; Alina Kleytman, Bajka o Starej Grubej Dziewczynce. Rozdział piąty: Notatki o Głupim Złym Byku, 2019, wideo, 4’40’’
Fot. Maciej Zaniewski
Rafał Bujnowski, Maseczki, 2020, 11 rysunków, olej na papierze, 23 × 26 cm każdy
Fot. Maciej Zaniewski
Aleksei Kazantsev, Relaxing Chamber, fotografie, 2 z 6 prezentowanych prac, archiwalny pigment inkjet drukowany na papierze Oris Newsproof 80g
Fot. Maciej Zaniewski
Sergey Shabohin, Piramida alienacji, 2020, neon, glosarium
Fot. Maciej Zaniewski
Sergey Shabohin, Piramida alienacji, 2020, neon, glosarium
Fot. Maciej Zaniewski
Zhanna Gladko, jedna z odsłon projektu Zniszczone pianino, z cyklu Insiting Force, 2015-2019, wideo trójkanałowe, 44’09’’
Fot. Maciej Zaniewski
AntiGonna , Niekończąca się historia chorób. Kijowskie pornohorrory, część 1. SBOYKA, 2018-2020, 13 prac wideo
Fot. Maciej Zaniewski
Alesia Zhitkevich, Są plaże, na których trudno usłyszeć głosy z powodu ciszy, 2019-2020 dwukanałowa instalacja dźwiękowa, 3’54”, c-print, fotel
Fot. Maciej Zaniewski
Alesia Zhitkevich, Są plaże, na których trudno usłyszeć głosy z powodu ciszy, 2019-2020 dwukanałowa instalacja dźwiękowa, 3’54”, c-print, fotel
Fot. Maciej Zaniewski
Hubert Czerepok, Naród sobie, 2013, neon, 75 cm x 520 cm
Fot. Maciej Zaniewski
Hubert Czerepok, Naród sobie, 2013, neon, 75 cm x 520 cm
Fot. Maciej Zaniewski
Wystawa „Strach”, Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku; [od lewej: Agnieszka Polska, Zapytaj syrenę, 2017, wideo, 10’24’’, A.R.Ch (Mikhail Syenkov), rysunek z cyklu „Czarne ikony”/„Psie wesele”, 2004-2005, papier Whatman, technika mieszana: ołówek, akwarela, skaleczenia, krew]
Fot. Maciej Zaniewski
Wystawa „Strach”, Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku; [ od lewej: Zhanna Kadyrova, Strzały, 2010-2014, 7 obiektów, technika własna (trzy białe i dwie czarne płyty podłogowe o wymiarze 60×60 cm, dwa czarne tonda o średnicy 60 cm), Agnieszka Polska, Zapytaj syrenę, 2017, wideo, 10’24’’, Anna Daučíková, … być albo nie być, czy oni tego chcą, 2020, wideo, 1’04”]
Fot. Maciej Zaniewski
Zhanna Kadyrova, Strzały, 2010-2014, 7 obiektów, technika własna (trzy białe i dwie czarne płyty podłogowe o wymiarze 60×60 cm, dwa czarne tonda o średnicy 60 cm)
Fot. Maciej Zaniewski
A.R.Ch (Mikhail Syenkov), rysunek z cyklu „Czarne ikony”/„Psie wesele”, 2004-2005, papier Whatman, technika mieszana: ołówek, akwarela, skaleczenia, krew
Fot. Maciej Zaniewski
A.R.Ch (Mikhail Syenkov), rysunek z cyklu „Czarne ikony”/„Psie wesele”, 2004-2005, papier Whatman, technika mieszana: ołówek, akwarela, skaleczenia, krew
Fot. Maciej Zaniewski

Polish Highlights of 2020
Zagrożenia teoretyczne i zagrożenia realne czasem są zbieżne, ale bywa też, że się rozmijają. Niekiedy są raczej odległe niż bezpośrednie, jednak m.in. za sprawą mediów mogą się nam wydawać znajome. Jaki mają wpływ na treść strachu, jego formę, poziom radykalności i sposoby jego wyrażania? Czy strach działa paraliżująco, czy może mobilizuje do działania? Czy ewentualne reakcje na strach mają podłoże emocjonalne, czy racjonalne?

Predyspozycje psychiczne, płeć, wiek, klasa społeczna, wykształcenie i wychowanie, religia i wiara, a także indywidualne doświadczenie i normy społeczne mogą decydować o tym, czego się boimy bądź jak reagujemy na strach. Jakie inne czynniki i procesy mają wpływ na występowanie strachu i reakcje na niego? Czy za istotne dla tego zjawiska powinniśmy uznać próby oceny rzeczywistości współczesnej, czy może postrzeganie lub ocenę przeszłości lub przewidywania dotyczące przyszłości?
Atmosfera niepokoju, niepewności, niebezpieczeństwa, nastrój zagrożenia, poczucie nieoczekiwanego, nieprzewidywalnego, zagubienie moralne, klimat braku zaufania, nadmierna reakcja, panika – co i kto ma wpływ na język i symbole „kultury strachu”? Czy wszechobecność strachu w powszechnej debacie publicznej oswaja ten problem, buduje jego świadomość, normalizuje język i symbole potrzebne do interpretacji – czy banalizuje, spłyca i popularyzuje? A może wręcz przeciwnie – prowadzi do jego eskalacji?

Kontrola, regulacja, zarządzanie, wiara w ludzką sprawczość, system wartości – co wpływa na poziom strachu i sposoby radzenia sobie z nim?

Strach coraz częściej kształtuje nasze doświadczenie indywidualne i zbiorowe. Z jednej strony zjawisko to ma charakter globalny. Z drugiej strony warto jednak spojrzeć na nie także przez pryzmat specyfiki regionu i danego kontekstu geograficzno-kulturowego. Czy na formę strachu mają wpływ uwarunkowania historyczno-kulturowe? Czy struktura strachu może mieć związek z budową nowego światowego porządku po upadku komunizmu w regionie Europy Wschodniej i kondycją tzw. krajów postkomunistycznych? Czy rządzi się ona zatem lokalną/glokalną logiką? Czy istnieje jeszcze ktoś nieustraszony? Czy strach jest polityczny? Wystawa szuka odpowiedzi na te pytania w bardzo wrażliwej na otaczającą nas rzeczywistość sferze – w sztuce.

Wystawa i wydarzenia towarzyszące skierowane do widzów dorosłych

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE WYSTAWIE „STRACH”

14.08.-16.08.2020 (piątek – niedziela), godz. 16-20
„Wakacje od piekła” inscenizowany utwór sensoryczny realizowany w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku.
Wydarzenie korespondujące z wystawą „Strach”

Reżyseria: Kasia Hertz, Tekst: Olga Cielemęcka, Kasia Hertz, Z udziałem: Ewy Hubar, Justyny Kisielewskiej, Weroniki Lewandowskiej, Nataszy Topor, Anastazji Bernad, Magdaleny Siemaszko, Współpraca realizatorska: Jan Szewczyk, Realizacja filmu: Mikołaj Syguda, Realizacja dźwięku: Monika Pich

Wstęp wolny

21.08.2020 (piątek), godz. 18
Otwarcie wystawy „Strach”

Wstęp wolny

WYSTAWA I PROGRAM TOWARZYSZĄCY realizowane w ramach FESTIWALU WSCHÓD KULTURY / INNY WYMIAR 2020

22.08.2020 (sobota), godz. 11
Otwarta dyskusja towarzysząca wystawie „Strach”, poprzedzona krótkim oprowadzaniem
W spotkaniu udział wezmą dr Magdalena Budziszewska, prof. Przemysław Czapliński, część artystów biorących udział w wystawie oraz skład kuratorski.
Prowadzenie: Bogna Świątkowska

Spotkanie odbędzie się w ramach cyklu „Czytelnia obrazu”

WYSTAWA I PROGRAM TOWARZYSZĄCY realizowane w ramach FESTIWALU WSCHÓD KULTURY / INNY WYMIAR 2020

Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona
Obowiązuje wcześniejsza rejestracja pod adresem: e.urwanowicz@galeria-arsenal.pl

3.09.2020 (czwartek), godz. 18
Spotkanie z Edwinem Bendykiem wokół książki „W Polsce, czyli wszędzie. Rzecz o upadku i przyszłości świata”.
Prowadzenie: Katarzyna Sawicka-Mierzyńska

Spotkanie odbędzie się w ramach cyklu „Miasto – przestrzeń – społeczność”

Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona
Obowiązuje wcześniejsza rejestracja pod adresem: e.urwanowicz@galeria-arsenal.pl 
BRAK WOLNYCH MIEJSC

5.09.2020 (sobota), godz. 15
Oprowadzanie po wystawie „Strach” w Polskim Języku Migowym, połączone z warsztatami.
Prowadzenie: Daniel Kotowski

Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona
Obowiązuje wcześniejsza rejestracja pod adresem: j.bietkal@galeria-arsenal.pl

25.09 – 4.10.2020
Oprowadzanie z audiodeskrypcją po wystawie „Strach”.
Prowadzenie: Justyna Kołodko-Bietkał, Małgorzata Kopciewska, Aleksander Sakowicz

Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona
Obowiązuje wcześniejsza rejestracja pod adresem: j.bietkal@galeria-arsenal.pl, tel. 85 874 20 61

26.09.2020 (sobota),  godz. 13
Oprowadzanie w języku białoruskim po wystawie „Strach”.
Przewodniczka: Alina Wawrzeniuk

Wstęp wolny

1.10 – 18.10.2020
Warsztaty SEPPO towarzyszące wystawie STRACH
Prowadzenie: Katarzyna Kida, Justyna Kołodko-Bietkał, Małgorzata Kopciewska, Aleksander Sakowicz, Eliza Urwanowicz-Rojecka, Justyna Zieniuk

Obowiązuje wcześniejsza rejestracja pod adresem:
e.urwanowicz@galeria-arsenal.pl


Media o wystawie:

Contemporary Lynx,

Maria Markiewicz, Taming the fear „Fear” at the Bialystok’s Arsenal Gallery
Czas kultury,
Przemysław Czapliński, In vagina veritas
Dwutygodnik, Anna Pajęcka, Zarządzanie strachem
Kurier Poranny, Jerzy Doroszkiewicz, Galeria Arsenał. Stara Elektrownia – Strach. Festiwal Wschód Kultury/Inny Wymiar 2020 penetruje współczesne lęki
Polskie Radio Białystok, Grzegorz Pilat, Wystawy, spektakle i koncert na festiwalu Wschód Kultury/Inny Wymiar
Polskie Radio Białystok, Wystawa „Strach” w białostockiej Galerii Arsenał
Blok Magazine,  Ewa Borysiewicz, Adam Mazur, Kathryn Zazenski, Polish Highlights of 2020

Kuratorzy: Nikita Kadan, Sergey Shabohin
AntiGonna, A.R.Ch., Mirosław Bałka, Yevgenia Belorusets, Rafał Bujnowski, Hubert Czerepok, Anna Daučíková, Zhanna Gladko, Kote Jincharadze, Nikita Kadan, Zhanna Kadyrova, Aleksei Kazantsev, Alina Kleytman, Dana Kosmina, Tamar Nadiradze, Marina Naprushkina, Ara Petrosyan, Agnieszka Polska, Vlada Ralko, Guia Rigvava, Sergey Shabohin, Guram Tsibakhashvili, Alesia Zhitkevich, Natalia Vatsadze & Ekaterine Ketsbaia, Paweł Żukowski
Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.