Archiwalna
Prezentacja prac artystów rezydentów
Galeria Arsenał w terminie od 1 do 30 września 2013 r. w ramach projektu „Wschód Kultury – Inny Wymiar” zrealizowała pobyt rezydencyjny w Białymstoku trzech współczesnych artystów wizualnych młodego pokolenia: Sergeya Shabohina z Białorusi, Irine Jibuti z Gruzji, Anny Zvyagintsevy z Ukrainy. Celem głównym realizacji rezydencji jest budowanie dialogu pomiędzy Białorusią, Polską, Ukraina i Gruzją na poziomie społecznym, politycznym i kulturalnym poprzez działania z pogranicza sztuki, kultury oraz wymiany myśli i doświadczeń.
01.09.2013 – 15.11.2013
Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13, Białystok
26 września 2013 o godz. 18.00 odbędzie się prezentacja sylwetek i twórczości rezydentów (w formie spotkania autorskiego połączone z panelem dyskusyjnym z udziałem rezydentów, publiczności oraz dyrektora Galerii Arsenał). Podczas prezentacji artyści – rezydenci opowiedzą o efektach rezydencji. O ile stworzone zostaną przez nich nowe prace artystyczne zostaną one także zaprezentowane podczas spotkania. Spotkaniu towarzyszyć będzie dyskusja z udziałem rezydujących artystów i pomysłodawczyni białostockiej rezydencji – Moniki Szewczyk, Dyrektor Galerii Arsenał oraz publiczności.
W programie polskiej rezydencji znajdzie się również spotkanie rezydentów z artystami z Polski oraz krytykami sztuki i kuratorami, które zrealizowane zostaną w Białymstoku – okazją do tego będzie m.in. wernisaż wystawy laureatów Nagrody im. K. Malewicza, który będzie miał miejsce w Galerii Arsenał elektrowni 27 września 2013 r. o godz. 18.00 oraz oprowadzanie kuratorskie po wystawie 28 września 2013 r. o godz. 11.00.
27 września 2013 r. w elektrowni udostępniona zostanie także przestrzeń dla prezentacji prac będących efektem rezydencji.
więcej:
27 września 2013 r. w elektrowni udostępniona zostanie także przestrzeń dla prezentacji prac będących efektem rezydencji.
więcej:
Shabohin Sergey
Urodził się w Nowopołocku na Białorusi. Studiował grafikę na mińskiej Akademii Sztuk Pięknych, równolegle – również historię sztuki współczesnej, krytykę artystyczną, kinematografię oraz teatrologię. Dwa miesiące przed ukończeniem studiów odebrał dokumenty z uczelni uzasadniając swoją decyzję brakiem wiary w metody kształcenia akademickiego. Zajmuje się wideo, fotografią, grafiką, tekstem oraz instalacją. Pracuje też jako scenograf teatralny. Uczestniczył dotychczas w wystawach zbiorowych na Białorusi, w Polsce i Niemczech min.: w roku 2008 w TotenKopf und ApfelStrudel vol/1 w Mińsku w galerii Podzemka, TotenKopf und ApfelStrudel vol/2 w warszawskiej galerii ZOYA, w niemieckim Chemnitz na festiwalu Begehungen, a w 2009 roku Ctrl+ART w Pałac Sztuki w Mińsku, ART-VILNIUS na Litwie orazREFLEXIONEN w drezdeńskiej galerii „Raskolnikow”. W 2009 roku Shabohin przygotował również serię prac dla niezależnego Pawilonu Białoruskiego na 53. Biennale w Wenecji, który prezentowany był nie we Włoszech, lecz w Mińsku, w Narodowym Centrum Wystawowym BelExpo – Białoruś nie miała bowiem swojego oficjalnego pawilonu na Biennale. Jego projektReliquary XX-XXI-XXII (Obituaries XX-XXI-XXII) zyskał tam bardzo cieple przyjęcie zarówno wśród krytyków jak i publiczności. Artysta współpracuje z Galerią Sztuki Współczesnej Ў w Mińsku, gdzie w ubiegłym roku miał swoją indywidualną prezentację Ў Auto-projekt, i w której przygotował swój pierwszy projekt kuratorski – wystawę zbiorową zatytułowaną: Filozofia mas. Neo-pop białoruski. Shabohin Mieszka i pracuje w Mińsku.
Anna Zvyagintseva
Artystka urodziła się w Dniepropietrowsku na Ukrainie, jest absolwentką Narodowej Akademii Sztuk Pięknych i Architektury w Kijowie. Członkini stowarzyszenia kuratorskiego „Hudrada” oraz współtwórczyni ISTM (Art Worksers’ Self–Defense Initiative). Finalistka Nagrody MUHI przyznawanej w Kijowie dla młodych ukraińskich artystów. Brała udział w kilkunastu wystawach indywidualnych i zbiorowych. W swojej praktyce artystycznej zajmuje się instalacją, książką artystyczną, wideo, malarstwem ściennym, grafiką – a stosowany przez nią sposób zapisu obserwacji i refleksji ma charakter dziennika. W jej pracach środki i techniki współistnieją, nakładają się i przenikają wzajemnie. Instalacja wyrasta ze szkicu, książka – z notatnika z zapiskami, wideo – z tego, co można codziennie zaobserwować za oknem. Tematyka jej prac jest rozmaita, ale „dziennikowość” wiąże poruszane zagadnienia z życiem codziennym, którego nie da się oderwać od polityki i którego nie usuwa z pola widzenia nawet wysoki poziom abstrakcji. Praca urzeczywistnia się gdzieś pomiędzy „naturalną” indywidualną obserwacją a uogólnieniem o charakterze społecznym. Drogę od osobistych przeżyć do analizy stosunków społecznych należy przebyć od nowa w każdej pracy. Artystka zwraca także uwagę na to, co małe, niedostrzegalne, przypadkowe – i ukazuje jako ważne, choć ukryte.
Irine Jibuti
Gruzińska artystka sztuki współczesnej zajmująca się ceramiką, absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Tbilisi. W swoim dorobku ma liczne wystawy indywidualne i zbiorowe w Gruzji i na świecie (m.in. wystawa “Young Souls”, Centrum Sztuki Współczesnej, Tbilisi w 2012 r.). Od początku w swojej twórczości i pracy z ceramiką wielokrotnie testowała materiał, aby odkryć jego możliwości. Artystka uważa, że ceramika nie zna żadnych granic, pozwala eksperymentować, co stanowi najprzyjemniejszą oraz najbardziej ekscytującą część jej pracy. Cały czas eksperymentuje. Czasami zdarza się, że nie realizuje swojej pracy do końca lub odkłada ją na chwilę, ponieważ nie podoba jej się już sama koncepcja lub efekt pracy. Chociaż w ceramice dzieło jest zrealizowane dopiero po wypaleniu, to zdaniem artystki glina jest też bardzo dynamicznym materiałem i niekoniecznie musi być prezentowana w ostatecznej formie. Kiedy umieszcza mokrą glinę w przestrzeni wystawienniczej, poprzez interakcję z otoczeniem oraz widzami powstaje nowa praca. Jibuti pracuje głównie z czerwoną gliną, kamionką, porcelaną i gipsem. Często łączy różne materiały, co sprawia, że praca staje się bardziej interesująca. Ostatnie zainteresowania i ciekawość Irine Jibuti krążą wokół instalacji, w której odnajduje możliwość wykorzystania całej przestrzeni oraz większego kontaktu z widzem. Oprócz satysfakcji wizualnej i reakcji emocjonalnej jakie jej prace wywołują w widzach, bardzo ważna dla artystki jest również koncepcja. To właśnie uczucia oraz koncepcje prac są zawszewytworem jej stanu emocjonalnego, a w samych realizacjach artystka odnajduje przyjemność, mając nadzieję, że podobną reakcję wywoła u innych.
„Wschód Kultury” to nowa forma współpracy kulturalnej miast Polski Wschodniej z krajami Partnerstwa Wschodniego. Po raz pierwszy na taką skalę trzy miasta – Białystok, Lublin, Rzeszów odkrywają nowe możliwości współdziałania środowisk na rzecz obiegu kultury ponad granicami, wymiany artystycznej i kulturalnej, mobilności artystów i dzieł. Projekt powstał dzięki zaangażowaniu środowisk twórczych i samorządów wschodniej Polski, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Centrum Kultury.
Pierwszym wspólnym przedsięwzięciem miast będzie organizacja trzech festiwali: w Rzeszowie Europejski Stadion Kultury pod koniec czerwca, w Białymstoku Inny wymiar zaplanowany na koniec września oraz w Lublinie festiwal Integracje – Mediacje towarzyszący Kongresowi KIEW pt. „Kultura dla Partnerstwa Wschodniego”, na początku października. Program artystyczny będzie opierał się przede wszystkim na inicjatywach lokalnych operatorów kultury i artystów, wymianie projektów artystycznych między miastami, a także wspólnych projektach realizowanych z artystami z krajów Partnerstwa Wschodniego. Współpraca z krajami Partnerstwa Wschodniego ma pokazać ich potencjał, a także być inspiracją dla uczestników festiwali, gdyż kultura tych krajów nie jest wciąż w Polsce znana i popularna. Projekt odbywać się będzie w trzech odsłonach:
28-30 czerwca 2013, Rzeszów – Europejski Stadion Kultury
25-29 września 2013, Białystok – Inny wymiar
1-6 października 2013, Lublin – Integracje – Mediacje
1-6 października 2013, Lublin – Integracje – Mediacje
Współpraca ze strony galerii: Sylwia Narewska
Sergey Shabohin

ZAPLANUJ WIZYTĘ
Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00
Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30