Archiwalna

Ponieważ jest, jak jest, tak nie zostanie

13.02.2009 – 15.03.2009
Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok

wystawa przygotowana we współpracy z Austriackim Forum Kultury w Warszawie
oraz < rotor > association for contemporary art Graz

otwarta konferencja prasowa z udziałem Margarethe Makovec i Antona Lederera
piątek, 13 lutego 2009, godz. 12.00

wernisaż w piątek, 13 lutego 2009, godz. 18.00
wystawę otworzy dr Walter Maria Stojan
dyrektor Austriackiego Forum Kultury w Warszawie

http://austria.org.pl
http://rotor.mur.at

________________________________________

“Because it’s like that now, it won’t stay that way” /„Ponieważ jest jak jest, tak nie zostanie” *)

Żaden system społeczny nie jest wieczny. To, co dziś wydaje się najlepszą formą współistnienia, jutro może już być skorumpowane, a zastąpienie go nowym systemem jest tylko kwestią czasu. Wiąże się z tym nasza misja pracy nad nadchodzącym, miejmy nadzieję, lepszym systemem. Sztuka zajmująca się wyzwaniami obecnych czasów może i musi mieć wpływ na życie, a przede wszystkim wzbudzać świadomość. Wskazywać obszary, które nie są wystarczająco reprezentowane w publicznym dyskursie lub które rozpaczliwie potrzebują innych punktów widzenia i wizji; obszary, w których sztuka ze swymi możliwościami może wyrażać idee na poziomach innych niż praca dziennikarska czy naukowa. Może zakłócić utarty przepływ idei oraz kwestionować mechanizmy reprezentacji, forsować rozpad stereotypów oraz rozwijać świadomą percepcję spraw społecznych, a nade wszystko kształtować świadomość na temat źródeł historycznych oraz środowisk, które pełnią ważną rolę w społecznie i politycznie zaangażowanej sztuce. Historia jest stale rekonstruowana przez współczesne podejście oraz nasze próby reinterpretacji. Potrzebna jest krytyczna analiza historii za pomocą sztuki, szczególnie tych rozdziałów historii, które słusznie nazywa się brakującymi.

* Bertolt Brecht, Life of Galileo / Życie Galileusza

Artyści:

Michael Blum
“The Three Failures” / „Trzy porażki”
Praca jest rodzajem rozmowy na wolnym powietrzu, która została zarejestrowana w trzech różnych miastach. Każde z nich symbolizuje porażkę jakiegoś systemu politycznego w danym momencie historycznym: dokonany już upadek komunizmu, obecne niepowodzenie socjaldemokracji oraz nadciągającą porażkę kapitalizmu.

G.R.A.M.
„Abdruck honorarfrei” / „Bezpłatna odbitka”
Od 1982 roku członkowie G.R.A.M. kolekcjonują fotografie prasowe z dziedziny polityki, kultury oraz nauki, przedstawiające przeważnie wyretuszowane oraz zainscenizowane ujęcia z codziennego życia zawodowego. Kolekcja zaaranżowana jest w formie scenek/obrazów, które mówią nam dużo na temat technik inscenizacji, strategii reklamowych, rytualnych postaw oraz ogólnie na temat potrzeby uwagi publicznej.

Maruša Sagadin / Michael Hieslmair
“The Rate of Return” / „Stopa zwrotu”
Projekt – oparty o fikcyjny przykład budowy biurowca w Zagrzebiu – bada współczesną sytuację inwestycji w nieruchomości. Począwszy od inicjatywy, poprzez planowanie, etapy budowy aż do wynajęcia własności, instalacja rozwija wątki zaangażowanych ludzi. Szczególnie państwa dawnego bloku Europy Wschodniej wciąż obiecują wysoki wzrost stopy zwrotu z inwestycji międzynarodowych koncernów.

Anna Jermolaewa
“Untitled (Good Times, Bad Times)” / „Bez tytułu (Dobre czasy, złe czasy)”
“Research for Sleeping Positions” / „Badanie pozycji w czasie snu”
Obie prace zostały zrealizowane na Dworcu Zachodnim (Westbahnhof) w Wiedniu. Cykl zdjęć „Bez tytułu (Dobre czasy, złe czasy)” przedstawia gołębie przysiadające na wskazówkach dużego zegara dworcowego w konfiguracjach zależnych od pory dnia. Praca wideo „Badanie pozycji w czasie snu” przedstawia artystkę próbującą znaleźć wygodną pozycję do spania na jednej z niewygodnych ławek w hali dworcowej. Westbahnhof to miejsce, w którym w 1989 roku Anna Jermolaewa spędziła pierwsze tygodnie na dawnym Zachodzie.

Franz Kapfer
„Passauer Vignette” / „Winieta z Pasawy”
Artysta ukazuje pewne wyobrażenia, które istnieją przynajmniej od drugiego tureckiego oblężenia Wiednia w 1683 roku. Z jednej strony osmańskie czy tureckie zagrożenie dla chrześcijaństwa – z drugiej strony austriacki cesarz (przebywający wówczas w oddalonej Pasawie), a ponad wszystkim zwycięski wyzwoliciel, polski król Jan III Sobieski. Te wzorce są silnie zakorzenione w naszej świadomości i wciąż przyprawiają wielu członków chrześcijańsko-zachodniej cywilizacji o drżenie na myśl o tym, co mogłoby się wydarzyć, gdyby historia potoczyła się inaczej.

Leopold Kessler
“Perforation Kal. 10 mm” / „Perforacja kaliber 10 mm”
Podziurawione znaki drogowe, wyglądające, jakby zostały przestrzelone, stanowią podstawowy materiał tej zarejestrowanej na wideo interwencji rzeźbiarskiej. Subtelne interwencje w przestrzeń publiczną kwestionują nasze postrzeganie rzeczywistości i po raz kolejny uświadamiają, w jakim stopniu świat wokół nas jest skonstruowany.

Martin Krenn
“Misplaced Histories” / „Zagubione historie”
Cykl zdjęć przedstawiających z jednej strony miejsca, do których w czasach nazistowskich zakazywano wstępu Żydom, takie jak Wiener Riesenrad (Wiedeński Diabelski Młyn) czy berlińskie Zoo, a z drugiej – budynki, które miały związek z prześladowaniami Żydów, a w dzisiejszych czasach zagrożone są zapomnieniem, jak obóz koncentracyjny Stutthof koło Gdańska.

Lisl Ponger
“Work on Progress” / „Praca o postępie”
To podwójna projekcja wideo prezentująca dwie różne sceny tej samej inscenizacji. Artystka odtworzyła w formie tableau vivant (żywego obrazu) barokowe malowidło Antonia de Peredy „Sen szlachcica”, nadając mu współczesne odniesienia i treści. Każdy obiekt i detal jest nośnikiem znaczenia, jak choćby figura anioła ubranego w T-shirt z nadrukiem „Zniszcz kapitalizm”. Na drugim ekranie widzimy, jak ktoś kilkoma zamaszystymi ruchami dłoni rozrzuca ułożone na stoliku obiekty.

Oliver Ressler
“Fly Democracy” / „Ulotna demokracja”
Instalacja wideo odzwierciedlająca współczesne rozprawy teoretyczne na temat form demokracji bezpośredniej i przedstawicielskiej, której głównym elementem jest dziesięć ulotek z fragmentami tekstów napisanych przez różnych teoretyków. Praca odnosi się do dosłownego znaczenia słowa ulotka, ale również do masowego zrzutu ulotek – metody propagandowej wciąż stosowanej w konfliktach militarnych.

Isa Rosenberg
“Warschauer Nike” / „Warszawska Nike”
Artystka zapytała kilku przechodniów w centrum Warszawy, co sądzą o pomniku Nike, melodramatycznym symbolu zwycięstwa nad nazistowskimi Niemcami. Rozpiętość odpowiedzi była ogromna – od oddawania czci pomnikowi do lekceważenia, pogardy oraz wyrażania życzenia usunięcia pomnika. Ogólne przemyślenia na temat współczesnego znaczenia takiego pomnika mogą być opracowane na podstawie osobistego stosunku do pomnika poszczególnych osób.

Jun Yang
“Camouflage – LOOK like them – TALK like them” / „Kamuflaż – WYGLĄDAJ jak oni – MÓW jak oni”
Praca wideo opowiadająca na przykładzie kogoś o imieniu X o próbach przetrwania emigrantów w rasistowskim i ksenofobicznym społeczeństwie – przedsięwzięciu tym trudniejszym, że jest to historia o osobach przebywających nielegalnie. Bohater wypróbowuje wszelkie sposoby i środki, aby nie przyciągnąć niczyjej uwagi, zaadaptować się, zatopić w masie – przez noszenie takich samych ubrań, mówienie tym samym językiem oraz poruszanie się jak lokalni ludzie.

Kurator: Margarethe Makovec, Anton Lederer
Michael Blum
Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.