Archiwalna

Patrzcie na tę chwilę – jak drga

01.03.2024 – 28.04.2024
Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku, ul.Elektryczna 13 (wejście od ul.Świętojańskiej)
Ivan Melnychuk, „Dopóki rozróżniamy ich głosy”, 2024,
instalacja totalna, obiekty znalezione, technika mieszana; fot. Grzegorz Dąbrowski
Ivan Melnychuk, „Dopóki rozróżniamy ich głosy”, 2024,
instalacja totalna, obiekty znalezione, technika mieszana; fot. Grzegorz Dąbrowski
Ivan Melnychuk, „Dopóki rozróżniamy ich głosy”, 2024,
instalacja totalna, obiekty znalezione, technika mieszana; fot. Grzegorz Dąbrowski
Ivan Melnychuk, Ulubione miejsca 2009, wideo, 17′30″ dla: Hrupa Predmetiv (Grupa Przedmiotów: Ivan Melnychuk, Oleksandr Burlaka, Vladyslav Holdakovskyi) montaż: Konstiantyn Lobanov Pavel Klusák, Petr Válek doma / Petr Válek w domu 2020, wideo, 5′34″ (performans: Petr Válek, pomysłodawca: Pavel Klusák, produkcja, reżyseria: Ester Grohová, zdjęcia, reżyseria, grading: Petr Racek, dźwięk: Nicolas Atcheson, montaż: Lukáš Janičík, kierowca: Mario Kolínský) Ivan Melnychuk, „Ulubione miejsca”, 2009, wideo, 17′30″ dla: Hrupa Predmetiv (Grupa Przedmiotów: Ivan Melnychuk, Oleksandr Burlaka, Vladyslav Holdakovskyi) montaż: Konstiantyn Lobanov Pavel Klusák, „Petr Válek w domu”, 2020, wideo, 5′34″ (performans: Petr Válek, pomysłodawca: Pavel Klusák, produkcja, reżyseria: Ester Grohová, zdjęcia, reżyseria, grading: Petr Racek, dźwięk: Nicolas Atcheson, montaż: Lukáš Janičík, kierowca: Mario Kolínský) Dzięki uprzejmości: Festiwal dokumentárních filmů Ji.hlava;
fot. Grzegorz Dąbrowski
Lada Nakonechna, ”Studium człowieka (2)” 2022, stal, plastik, papier mâché, 178 × 15 × 83 cm Lada Nakonechna, „Studium człowieka (3)” 2022, stal, plastik, papier mâché, 112 × 18 × 203 cm;
fot. Grzegorz Dąbrowski
Lada Nakonechna, „Ścianka fotograficzna”, 2024,
instalacja, tkanina, druk, reflektory, pocztówka; fot. Grzegorz Dąbrowski
Katya Libkind, “Sen podczas godziny policyjnej”, 2024,
instalacja (rysunki, papier, węgiel, ołówek; rzeźbа, watolina, gąbka, drewno; wiersz Valentyna Radchenki; performans dokamerowy, wideo, 103′43″; obraz, akryl na płótnie, 133 × 115 cm) ; fot. Grzegorz Dąbrowski
Katya Libkind, “Sen podczas godziny policyjnej”, 2024,
instalacja (rysunki, papier, węgiel, ołówek; rzeźbа, watolina, gąbka, drewno; wiersz Valentyna Radchenki; performans dokamerowy, wideo, 103′43″; obraz, akryl na płótnie, 133 × 115 cm) ; fot. Grzegorz Dąbrowski
Katya Libkind „Autoportret”,2021,
akryl na płótnie, 133 × 115 cm (część instalacji) ; fot.Grzegorz Dąbrowski
Wall Evidence, 2022–2024,
2 projekcje, archiwum współczesnych zdjęć, plik cyfrowy; fot.Grzegorz Dąbrowski
Katya Libkind, „Sen podczas godziny policyjnej”,
wideo, 103′43″ (część instalacji); fot. Grzegorz Dąbrowski
Ivan-Valentyn Zadorozhnyi,” Studium rzeźby słowiańskich bogów”, 1976–1982,
seria figur z wystroju wnętrza restauracji Bratyna w hotelu Łybid’ w Kijowie; fot. Grzegorz Dąbrowski
Ivan-Valentyn Zadorozhnyi,” Studium rzeźby słowiańskich bogów”, 1976–1982,
seria figur z wystroju wnętrza restauracji Bratyna w hotelu Łybid’ w Kijowie.
Denys Pankratov, „bez tytułu”, 2022,
rysunek, węgiel na papierze, 14,8 × 21 cm; fot. Grzegorz Dąbrowski
Oleh Kalashnik, „czarno-białe”, 2022,
seria 12 fotogramów, 50 × 60 cm; fot. Grzegorz Dąbrowski
widok wystawy „Patrzcię na tę chwilę- jak drga”,
Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku, 2024; fot. Grzegorz Dąbrowski
Anna Scherbyna & Liliana Zeicm, „bez tytułu” 2022,
wydruk na banerze, 356 × 252 cm; fot. Grzegorz Dąbrowski
Maarja Kask & Ralf Lõoke & Neeme Külm & Ingrid Ruudi, „Rura gazowa”, 2008,
dokumentacja instalacji, 2 projekcje wideo, 2 pokazy slajdów, wydruk katalogu; Dzięki uprzejmości Muzeum Sztuki Estonii; fot. Grzegorz Dąbrowski
Mikołaj Smoczyński, „Akcja równoległa”, 1991,
fotografia, 200 × 100 cm; „Kolekcja II” Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Grzegorz Dąbrowski
Ewa Zarzycka & Yaroslav Futymskyi, 2024,
dokumentacja performansu mówionego; fot. Grzegorz Dąbrowski

Patrzcie na tę chwilę

 – jak drga

Wystawa w Galerii Arsenał w Białymstoku z udziałem artystek i artystów z Polski, Ukrainy, Estonii i Czech dotyka problematyki wojny, energetyki, deimperializacji, ale także poszukiwania alternatywnych wzorów obyczajowych i nieprzepracowanej spuścizny ZSRR w kulturze, historii i życiu codziennym. Dzieła sztuki prezentowane na wystawie powstały w kontekście kształtowanym przez dyskursy polityki, gospodarki, debat tożsamościowych oraz spraw nieuznawanych za dziedzictwo, choć będących śladem pewnych wyborów i strategii. W polu sztuki proponowana problematyka zyskuje inną formę wyrazu, inne argumenty i być może inny namysł.

Eksploatacja zasobów naftowych ZSRR, znajdujących się głównie w Chanty-Mansyjskim Okręgu Autonomicznym, Zachodniej Syberii i Jamalsko-Nienieckim Okręgu Autonomicznym, rozpoczęła się stosunkowo późno. Jeszcze w latach 60. XX wieku ZSRR czerpało energię z węgla, torfu, łupków i drewna. Pojawiające się petroruble pozwoliły na łatanie niedomagającej gospodarki, minimalny wzrost poziomu życia obywateli, rywalizację militarną z USA, wojnę w Afganistanie i udział w wielu innych konfliktach zbrojnych. Dziś dochody z ropy naftowej finansują rosyjską ludobójczą agresję w Ukrainie i inne interwencje wojskowe. Poddane ciśnieniu, temperaturze i bakteriom szczątki roślinne i zwierzęce, z których powstała ropa naftowa, mogą być metaforą łączącą olej skalny z praświatem, ale też presją i naciskiem.

Tytuł „Patrzcie na tę chwilę – jak drga” zaczerpnięty został z tomu wierszy Republika głuchych Illi Kaminskiego. Poeta opowiada o okupacji małego miasteczka w Europie Wschodniej, najpewniej w Ukrainie, która mogła zdarzyć się w zarówno w latach 40. wieku XX , jak i latach 20. wieku XXI.

Artystki, artyści i projekty:

Oleh Kalashnik, Pavel Klusák o Petrze Válku, Maarja Kask & Neeme Külm & Ralf Lõoke & Ingrid Ruudi, Alfred Lenica, Katya Libkind, Ivan Melnychuk, Lada Nakonechna, Denys Pankratov, Anna Scherbyna & Liliana Zeic, Mikołaj Smoczyński, Ivan Svitlychnyi & Lera Polianskova, TanzLaboratorium, Wall Evidence, (@wallevidence), Ivan-Valentyn Zadorozhnyi, Ewa Zarzycka & Yaroslav Futymskyi

Kuratorka: Anna Łazar

Projekt przestrzeni: Ivan Melnychuk

Produkcja: Ewa Chacianowska, Yulia Kostereva

Realizacja wystawy: Kacper Gorysz, Michał Małeczek, Mateusz Smorczewski, Piotr Sosiński, Zbigniew Świdziński

Promocja: Gabriela Owdziej, Piotr Trypus

Identyfikacja wizualna: Tomek Pawluczuk

01.03.2024 (piątek), godz. 19:00
Wernisaż
wstęp wolny
Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku, ul.Elektryczna 13 (wejście od ul.Świętojańskiej)

WYDARZENIA TOWARZYSZĄCE:

02.03.2024 (sobota), godz. 12:00
Oprowadzanie kuratorsko-autorskie
wstęp wolny
Galeria Arsenał elektrownia w Białymstoku, ul.Elektryczna 13 (wejście od ul.Świętojańskiej)

Kuratorka: Anna Łazar
Współpraca ze strony galerii: Ewa Chacianowska, Yuliia Kosterieva
Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.