NIKITA KADAN. Kości się przemieszały
Wystawa Nikity Kadana dotyczy sytuacji w Ukrainie, ale ma też charakter uniwersalny. Szczególnie aktualna i ważna wydaje się dzisiaj, wobec napięcia, które jest obecne wszędzie na świecie. Majdan otworzył debatę środowisk intelektualnych nad przyszłością Ukrainy, ale też nad jej przeszłością. Artyści często więc podejmują tematykę rozliczeń z komunizmem, traum i konfliktów narodowych, rachunków i krzywd. Przemieszane kości należą i do morderców, i do ich ofiar z obu stron barykady i wciąż niemożliwe jest ich rozdzielenie – tak jak nie jest możliwe posiadanie odrębnej „narodowej” pamięci historycznej, która nie byłaby konstruktem podszytym ideologią. Obrazy ofiar wciąż są obiektem rozmaitych propagandowych manipulacji, w których prawda leży zawsze po „naszej” stronie, nawet zanim zostanie faktycznie odkryta. Wystawa odzwierciedla współczesne, również ukraińsko-polskie „wojny o pamięć”. Zwraca także uwagę na paradoksy ukraińskiej polityki pamięci w kontekście rosyjskiej aneksji Krymu, wojny toczonej na wschodzie kraju i nowej „polityki dekomunizacji” . Celem ekspozycji jest zaproponowanie zasady bezpośredniego spojrzenia na historię – wyłącznie bezpośredniego – nigdy przez lustrzaną tarczę ideologicznego mitotwórstwa.
[1] R.E.P. – Rewolucyjna Przestrzeń Eksperymentalna. Ukraińska grupa artystyczna, w której skład wchodzą Lesia Khomenko, Kseniya Hnylytska, Nikita Kadan, Zhanna Kadyrova, Volodymyr Kuznetsov i Lada Nakonechna. Powstała podczas Pomarańczowej Rewolucji w 2004. Autorstwo wszystkich ich projektów jest zbiorowe. Niedawno ukazała się książka podsumowująca dziesięciolecie grupy: R.E.P. Revolutionary Experimental Space,The Green Box, Berlin 2015.
[2] HudRada – skrót od Hudożnia Rada (rada artystyczna). Grupa kuratorska, wspólnota samokształceniowa, klub dyskusyjny i pole doświadczalne zrzeszające twórców i twórczynie w dziedzinie sztuki współczesnej, architektury, literatury, przekładu, kuratorstwa i innych dziedzin. Wśród projektów należy wymienić ambitne wystawy dotyczące życia społecznego, m.in. „Wystawa pracująca”, „Eksperyment sądowy”, „Referendum w sprawie wyjścia ze składu ludzkości”. Nazwa nawiązuje do sowieckiej instytucji, której zadaniem było m.in. dopuszczanie prac do prezentacji publicznej. http://hudrada.tumblr.com.
od artysty:Praca nad wystawą „Kości się przemieszały” rozpoczęła się od usłyszanej opowieści: oto miejsce masowego pochówku ofiar represji. Trwają wykopaliska, specjalne komisje z różnych krajów przyjeżdżają, żeby odnaleźć „swoich”. W rowie odnaleziono nawet świadectwa materialne. Odkryto dokumenty, zidentyfikowano niektóre ofiary terroru. Ale kości się przemieszały, „swoich” nie da się zidentyfikować. Skażona historia sprzeciwia się formie narodowej.
Nikita Kadan
Nikita Kadan – urodzony na Ukrainie, artysta, członek grup R.E.P. i Hudrada, prezentował swoje prace między innymi na 14 Biennale w Stambule i 56 Biennale w Wenecji. Stypendysta programu Nardodowego Centrum Kultury – „Gaude Polonia”, 2016.http://nikitakadan.com/
W dniach 1-4 września (Festiwal Wschód Kultury/ Inny Wymiar) – wstęp na wystawę jest bezpłatny.Udział we wszystkich wydarzeniach pod szyldem Wschodu Kultury jest bezpłatny – impreza objęta jest patronatem programu NCK Kultura Dostępna.
Wydarzenia towarzyszące:27 sierpnia, godz. 11:00 – oprowadzanie autorsko-kuratorskie po wystawie.
Wydarzenie będzie dostosowane do potrzeb osób niesłyszących oraz niedosłyszących. Tłumaczenie na PJM – Justyna Nowosadko.
Wstęp wolny. Zapraszamy!

ZAPLANUJ WIZYTĘ
Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00
Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30