Archiwalna

Nadzieja radykalna

03.02.2023 – 16.03.2023
Galeria Arsenał w Białymstoku, ul. A.Mickiewicza 2
widok wystawy „Nadzieja radykalna”; fot. Maciej Zaniewski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Jakub Gliński, „Personality Breakdown”, 2021, akryl na płótnie, 210 × 150 cm; Tigran Khachatryan, „Nachalo (Początek)”, 2007, wideo, 12′20″. Prace pochodzą z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot.Maciej Zaniewski
widok wystawy „Nadzieja radykalna”; fot. Maciej Zaniewski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Dominika Olszowy, „Słoje miodu w fundamentach łóżka”, 2020, firanki, drewno, szkło, żywica epoksydowa, 75 × 187 × 95 cm; Małgorzata Niedzielko, „Mnożenie wątpliwości”, 2013, cykl 12 fotografii, 50 × 50 cm każda; Prace pochodzą z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski
Patrycja Orzechowska, „HAUS”, z serii „Litery”, z cyklu „Kinderturnen”, 2012, 4 kolaże, ramy drewniane, 30 × 24 cm oraz „Habitat”, z serii „Struktury”, z cyklu „Kinderturnen”, 2014, kolaż, ramy drewniane, 60 × 50 cm, 85 × 70 cm; Prace pochodzą z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski
Agnieszka Brzeżańska, „Duchy ostryg”, 2019, rzeźba, masa celulozowa, 9 figurek, ok. 10 × 10 × 10 cm każda; Prace pochodzą z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski
widok wystawy „Nadzieja radykalna”; fot. Maciej Zaniewski, dzięki uprzejmości Galerii Arsenał w Białymstoku
Lada Nakonechna, „Ruchomy model przenośny”, 2014, instalacja, metal, lampa, rysunek na ścianie, ok. 250 × 80 × 80 cm; Praca pochodzi z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski
Elżbieta Jabłońska, „Is your mind full of good?”, 2009, neon, 28 × 200 cm widok wystawy „Nadzieja radykalna”; Praca pochodzi z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski
Diana Lelonek, „Formy przetrwania”, 2020, wideo HD, 8′, edycja 1/3, teksty, zdjęcia, nagrania terenowe, montaż: Diana Lelonek, lektorka: Sandra Babij, nagrania studyjne i mastering dźwięku: Marcin Partyka; Praca pochodzi z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski
Blue Republic, „Rysunki wodne: Czołg”, 2014, wideo HD, 8′51″; Praca pochodzi z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski
Od lewej: Tigran Khachatryan, „Nachalo (Początek)”, 2007, wideo, 12′20″ Małgorzata Mirga-Tas, „Phuter o Jakha / Open Your Eyes”, 2020, akryl i tkanina na płytach wiórowych i drewno, 185 × 235 cm; Prace pochodzą z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski
Tigran Khachatryan, „Nachalo (Początek)”, 2007, wideo, 12′20″; Praca pochodzi z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski
Od lewej: Zbigniew Libera, „Wolny strzelec (autoportret)”, 2013, dyptyk, fotografia, druk kolorowy na papierze, dibond, szkło, ramy drewniane, 110 × 218, 110 × 146 cm (ramy: 114 × 223, 114 × 151 cm), edycja 3 + 2 AP, egzemplarz #1/3; Małgorzata Mirga-Tas, „Phuter o Jakha / Open Your Eyes”, 2020, akryl i tkanina na płytach wiórowych i drewno, 185 × 235 cm; Prace pochodzą z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski
Zbigniew Libera, „Wolny strzelec (autoportret)”, 2013, dyptyk, fotografia, druk kolorowy na papierze, dibond, szkło, ramy drewniane, 110 × 218, 110 × 146 cm (ramy: 114 × 223, 114 × 151 cm), edycja 3 + 2 AP, egzemplarz #1/3; Praca pochodzi z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski
Veaceslav Druta, „Bez tytułu (performance z udziałem Mary Beth Heffernan)”, 2008, wideo, 15′4″, edycja 1/5 + 1 AP; Praca pochodzi z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski;
Leszek Lewandowski, „Kanał”, 2009, krąg betonowy, lustra, lampa, 50 × ø 85 cm; Praca pochodzi z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski
Kuba Bąkowski, „Chłopiec i jego pies”, 2006, rzeźba, żywica epoksydowa, styropian, wojskowe ubranie ochronne, butelka PET, rurki plastikowe; Praca pochodzi z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku; fot. Maciej Zaniewski

3.02–16.03.2023

Nadzieja radykalna
Wystawa prac z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku

Artystki i artyści: Kuba Bąkowski, Blue Republic, Agnieszka Brzeżańska, Veaceslav Druta, Jakub Gliński, Elżbieta Jabłońska, Tigran Khachatryan, Diana Lelonek, Leszek Lewandowski, Zbigniew Libera, Magdalena Łazarczyk, Małgorzata Mirga-Tas, Lada Nakonechna, Małgorzata Niedzielko, Dominika Olszowy, Patrycja Orzechowska

Inspiracją wystawy jest książka Jonathana Leara Nadzieja radykalna. Etyka w obliczu spustoszenia kulturowego. We wstępie do wydania polskiego Piotr Nowak pisze, że odpowiada ona na trzy zasadnicze pytania: „(1) jak żyć w świecie, który nagle stracił jakikolwiek sens; (2) czy w takim świecie możliwa jest jeszcze nadzieja; a jeśli tak, to (3) w jakim języku można starać się ją wyrazić”. Bohaterowie książki, plemię Kruków czy Wron, najpewniej plemię dużych czarnych ptaków, podobnie jak inne plemiona rdzennych mieszkańców Ameryki przeszli kulturową apokalipsę. Ich świat, zwyczaje, wszystko, w co wierzyli, co nadawało sens ich życiu, zostało unicestwione właściwie w ciągu jednego pokolenia. „Odkąd odeszły bizony, serca moich ludzi upadły na ziemię i nikt już ich nie podniósł. Później nic się już nie wydarzyło”. Te słowa Wielu Przewag – wodza Wron – stały się kanwą Nadziei radykalnej. Wódz Wron w odróżnieniu od innych plemion zrezygnował z wetknięcia kija w ziemię, z wyznaczenia swojego terenu, którego broni się bez względu na konsekwencje. Podjął decyzję pogodzenia się z nadchodzącym, adaptacji do nowego świata, przetrwania.

Czy można porównywać obecną sytuację naszej kultury i naszej wspólnoty europejskiej do spustoszenia, które dotknęło rdzennych Amerykanów? Poczucie dezorientacji, poczucie „końca czasu”, konieczności podjęcia decyzji wobec czegoś nieprzewidywalnego, nieokreślonego, co dopiero ma nadejść, wydaje się jednym z najdogłębniejszych naszych doświadczeń. Idąc za intuicją Leara – aby wyjść z egzystencjonalnego impasu, potrzebujemy przewodnika, który dostrzeże w nim nowy sens, nowe pole możliwości. Czy taką rolę może odegrać sztuka? Czy artyści są tymi, którzy komentując rzeczywistość, antycypują rozwiązania, jakich jeszcze nie ma?

03.02 (piątek) godz. 18:00 – wernisaż (wstęp bezpłatny)
04.02 (sobota) godz. 11:00 – oprowadzanie kuratorskie (wstęp w cenie biletu na wystawę)

Galeria Arsenał w Białymstoku oferuje wszystkim osobom uchodźczym bezpłatny wstęp na wystawy i wydarzenia 

Arsenal Gallery in Bialystok offers free entry to exhibitions and events to all refugee persons 

Галерея Арсенал у Білостоці пропонує всім біженцям безкоштовний вхід на виставки та заходи

Галерэя Арсенал у Беластоку прапануе ўсім бежанцам бясплатны ўваход на выставы і мерапрыемствы

Kuratorka: Monika Szewczyk
Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.