Miłość na skraju przepaści
Wystawa „Miłość na skraju przepaści” w Galerii Arsenał w Białymstoku bada pojęcie miłości w odniesieniu do doświadczenia bycia na skraju: na krawędzi pragnienia lub rozpaczy, namiętności lub występku. Wideo, fotografie i instalacje osiemnastu artystek z Europy Wschodniej kładą nacisk zarówno na zmysłowy, jak i polityczny potencjał miłości jako zjawiska zacierającego granice między rzeczywistością a fikcją, sferą prywatną a publiczną, jednostką a zbiorowością. W opowieściach silnie osadzonych w konkretnych momentach historycznych i kulturowych miłość jawi się jako rodzaj pośrednika percepcji, stwarzającego nowe możliwości pamiętania i zaangażowania, uświadomienia i uzdrowienia, uzewnętrznienia i urzeczywistnienia. Prezentowane prace można również traktować jako rodzaj dokumentów społecznych czy zapisów relacji świadków, odtwarzających wcześniejsze konflikty polityczne, a zarazem przewidujących nowe postawy przekraczania i wspierania, troski o rozwój. W kilku realizacjach da się zauważyć zbieżność wątków osobistych z politycznymi, ale polega ona na przywróceniu traumatycznych przeżyć poprzez obrazy, dźwięki, wypowiedzi i gesty, co z kolei staje się kluczowym czynnikiem uzdrowienia jednostki i zbiorowości.
Artystki analizują w swoich pracach szereg kwestii, jak estetyka histerii, profanacja historii lokalnych, fragmentacja czasu i przestrzeni przez nowe media i komunikację multimedialną – kładąc nacisk na doświadczenia kobiet: prześladowanie, przemoc, wykluczenie czy niewidzialność, które choć różne, są zrozumiałe pod względem zamiarów lub pragnień, oporu lub akceptacji. W obrazach i dźwiękach artystki ucieleśniają własne przeżycia jako kobiet, matek, córek, żon, kochanek czy przyjaciółek.
Zamiast wykorzystywać aktywizm polityczny właściwy radykalnemu feminizmowi ich socjalistycznej przeszłości, artystki opowiadają się za poetyką wizualną, która dekonstruuje patriarchalne systemy władzy, definiując na nowo możliwości osiągnięcia empatii w kontakcie osobistym, społecznym i politycznym.
Denise Carvalho
Wystawa zostanie zaprezentowana w 2016 roku w Oi Futuro Cultural Center w Rio de Janeiro.
Specjalne podziękowania dla Alberto Saraivy, kuratora w Oi Futuro, za współpracę.
Wydarzenia towarzyszące:
1. 21.07.2015 (wtorek), godz.18.00 – wykład Ewy Tatar pt. „Podmiot w pejzażu. <<milena, milena=””>> i <> Sharon Lockhart ” w ramach cyklu „Czy sztuka jest potrzebna i dlaczego?”
Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13, Białystok, wejście od ul. Świętojańskiej czytaj więcej >>>>>
3. 30.05.2015 (sobota), godz. 11.00 – oprowadzanie kuratorskie po wystawie (prowadzenie kurator Monika Szewczyk/Denise Carvalho) oraz spotkanie z artystkami wystawy
Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13, Białystok
Miło nam poinformować, iż wstęp na wystawę przez cały okres jej trwania jest bezpłatny.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Patroni medialni:
Współpraca ze strony galerii: Sylwia Narewska
Anna Baumgart (Polska)

ZAPLANUJ WIZYTĘ
Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00
Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30