Archiwalna

MARTA MARIAŃSKA – Włosy. Więzy

18.11.2011 – 06.01.2012
Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok

 

MARTA MARIAŃSKA

 

WŁOSY. WIĘZY

 

prezentacja projektu Włosy Marii Magdaleny

 

The mutable version of identity is not an aberration… the fixed version is the aberration[1].
Roni Horn

 

Prace Marty Mariańskiej konstruowane są na podstawie pozornie odległych zamierzeń. Niekokietujące efektem surowe wideo, montowane w klimacie materiału dokumentalnego, zawierają w sobie pogańskiego ducha magii, zaprogramowane czary. Angażują nas emocjonalnie, chociaż nie dzieje się w nich wiele. Nierzadko spowolniony w postprodukcji obraz wprowadza nas w nastrój „oddychających fotografii”.

 

Sceny prowizorycznych, codziennych zdarzeń przefiltrowane są przez pytania o niewidoczne czynniki, które zadecydowały o ich zaistnieniu. Obserwacja budowana jest na pograniczu kalkulacji i intuicji.

 

Zarejestrowane sytuacje ukazują relacje z bliskimi, stanowiąc punkt wyjścia do refleksji nad uniwersalnymi potrzebami człowieka. Marta bada własną tożsamość, która musiała być przez te relacje kształtowana, bo taki ponadczasowy system wartości rodzinnych zapewnić ma przetrwanie.

 

Na ile jednak ta sieć powiązań nas wspiera, a w jakim stopniu więzi i wikła?

 

Wielkie, rozłożyste drzewa genealogiczne, historie zmarłych prababek, migreny, wrażliwości, słabości, tendencje, niechęci, zdolności, przywary chowają się w cienkiej martwej nitce. Włos nosi w sobie niezbadaną mapę.

 

Intensywne prace nad poznaniem genomu człowieka doprowadziły do rozwoju nauk biomedycznych (…). Badania te wykazały także, że w genach zawarta jest informacja m.in. o wyglądzie zewnętrznym człowieka: kolorze włosów, tęczówki oka czy skóry[2].

 

Obiekt „Węzeł” jest faktycznym splotem wykonanym z włosów krewnych artystki.

 

Prace Marty ukazują, jak elastyczne bywają znaczenia motywów i symboli w zależności od kontekstu kulturowego. Włosy wyrażają zatem wolność, młodość, bunt i niezależność. Jednocześnie chronią nas, występują w roli izolacji.

 

Czy proces farbowania włosów jest zabiegiem pielęgnacyjnym, czy raczej metaforyczną zmianą więzów krwi?

 

Na wystawie zaprezentowane zostaną również prace z nowych obszarów działań. Silnie wyabstrahowane wideo to niejasny i enigmatyczny obraz. Bliski dotychczasowej tematyce, jednak podążający w kierunku poszukiwania nieosiągalnego uniwersum poza poznanymi dziedzinami.

 

Anna Szpak



[1]Zmienna wersja tożsamości nie jest aberracją… stała wersja nią jest, Roni Horn, wywiad z Jamesem Lingwoodem, Some Thames: Háskólinn á Akureyri (Göttingen, Niemcy: Steidl, 2003), [w:] Roni Horn aka Roni Horn, Subject Index, Catalogue of the exhibition, Whitney Museum of American Art New York, 2009, s. 79.Tłumaczenie cytatu pochodzi z tekstu towarzyszącego wystawie Roni Horn w Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa, 2010.

[2]Nowa metoda określająca kolor włosów do celów kryminalistycznych, informacja prasowa ze strony internetowej Instytutu Ekspertyz Sądowych im. prof. dra Jana Sehna w Krakowie, 2011.

Marta Mariańska
Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.