Archiwalna

IZA TARASEWICZ przez oczywistą niemożliwość aranżacji znaków

14.11.2014 – 30.12.2014
Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok
Prace Izy Tarasewicz nie są statycznymi jednostkami, lecz materiami i znakami pozostającymi w stałej i ciągłej zmianie. Artystka bada podstawowe substancje z wrażliwością, która sprawia, że proces ten staje się rodzajem objaśniania rzeczywistości, ujawniającym momenty połączenia i rozszczepienia oraz uwydatniającym brakujące, skompresowane, zniekształcone, przemieszczone lub zdegradowane informacje. Każdy obiekt i aranżacja funkcjonuje jako czasowa propozycja testowana poprzez rygorystyczne eksperymenty z materią. Konfiguracje Tarasewicz stanowią próby aktywacji porządku i relacji energetycznych, zarazem wystawiając jej procesy oraz elementy na turbulencje chaosu i porażki. Jak stwierdził poeta Louis Armand, prace Tarasewicz zapraszają nas do przewidywania „możliwości” – nie ukrytych możliwości, nie innych możliwości czy niezrealizowanych możliwości, lecz… formalnych zarysów możliwości jako takiej.
 
Urodzona i wychowana niedaleko Białegostoku Tarasewicz spędziła ostatni rok (2013/2014) na rezydencji artystycznej w Künstlerhaus Bethanien w Berlinie. Od tego czasu jej projekty w coraz większym stopniu koncentrują się na liniach, wykresach i modelach przywłaszczonych i przeniesionych ze statystycznych, technicznych, duchowych, biologicznych, termodynamicznych i kosmologicznych diagramów – figur myśli i wykresów relacji, które systematyzują wiedzę i abstrakcyjnie opisują wzajemne oddziaływanie zjawisk. Jej wystawa w Galerii Arsenał to trzecia wariacja w stale ewoluującej serii prezentacji, której początek dały dwie wystawy indywidualne: Strange Attractors (Instytut Polski w Berlinie, 2014) oraz Collaborating Objects Radiating Environments (Künstlerhaus Bethanien, Berlin, we współpracy z Fundacją Współpracy Polsko-Niemieckiej, 2014). Działając w ramach wytyczonych charakterem materiału i ograniczeniami produkcyjnymi, artystka stworzyła na białostocką wystawę serię dynamicznych układów objawiających się w trójwymiarowej przestrzeni fazowej. Każda sekwencja linii, powierzchni, ciał i skupisk jest autonomiczna, ale zarazem wchodzi w interakcję z szerszą kompozycją w stale zmieniającym się polu obserwacji. Prace te stanowią nie tylko próbę przestrzennego przedstawienia informacji (poprzez umieszczenie ciał w polu, mające na celu przeanalizowanie praw korelacji, wpływu i wzajemnej pozycji), ale też podkreślają sposób, w jaki obiekty same kreują i zniekształcają percepcję przestrzeni. Wyniosłe racjonalistyczne perspektywy linearne i kartezjańskie układy współrzędnych są dekonstruowane i namnażane, rozmieszczone z jednej strony jako dezorientujące abstrakcje, a z drugiej jako formy stanowiące kombinację możliwości i przeszkód. Przestrzeń jest nieustannie składana, rozciągana, zgniatana, zniekształcana, skręcana, rozdzielana, rozłamywana – i ponownie integrowana.
 
Uwalniając rysunkowe przedstawienia i systemy graficzne z ich źródeł i kładąc nacisk na podstawową materialność składników, prace Tarasewicz konfrontują się z czysto semiotycznym rozumieniem schematu, zgodnie z którym diagramy funkcjonują niezależnie od swego konkretnego zastosowania. Obiekty stworzone przez Tarasewicz pełnią raczej rolę narzędzi: warunkowych, tymczasowych i zmiennych silników informacji, które wytyczają połączenia między skalami, wymiarami i wydarzeniami, ukazując skutki wprowadzenia obiektów do systemu. Są one jednocześnie reprezentacjami mikro- i makroprocesów oraz nagimi demonstracjami własnej przedmiotowości, rezultatami właściwości oraz konstytutywnych związków. Każda praca stanowi wykres namacalnych transformacji energii i koncepcji, w miarę jak przekształcają się one ze zjawiska w reprezentację i na odwrót, ukazując zarówno momenty, kiedy symbole zawodzą, jak i takie, gdy transmisje i transpozycje dają nieoczekiwane rezultaty. Będąc bardziej spekulacją niż zbiorem rzeczy, wystawa jawi się jako przedstawienie nieprzedstawialnego.

 

Post Brothers

 


 

IZA TARASEWICZ urodziła się w 1981 r. i wychowała w małej wsi niedaleko Białegostoku. W 2008 r. ukończyła Wydział Rzeźby i Działań Przestrzennych Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu. Jej prace można postrzegać jako strefy tymczasowych spotkań substancji, energii, miejsc, momentów, nastrojów i idei, które w ujęciu artystki są jedynie zdarzeniami w nieprzerwanym ciągu materialnych i symbolicznych interakcji. Tarasewicz bada i przekształca materię z wrażliwością, która sprawia, że proces ten staje się rodzajem złożonego objaśniania rzeczywistości, przejawiającego się w obiektach, instalacjach przestrzennych, grafikach, rysunkach, dźwiękach, pracach wideo i performansach. Jej prace stawiają opór dualistycznym podziałom na naturalne i sztuczne, łącząc w sobie codzienne, pospolite, a zarazem symboliczne materiały, jak glina, gips, cement, złoto, stal, szkło, smoła, smalec, skóra, futro, jelita, plastelina, włókna roślinne, łajno czy popiół. Balansujące często na pograniczu hylozoizmu (filozoficznej koncepcji zakładającej, że życie jest cechą całej materii) prace eksplorują poruszającą naturę swojej materialności i stawiają widza przed wyzwaniem dostrzeżenia zarówno prymarnych relacji energetycznych we wszystkich rzeczach, jak i nierozerwalnych więzi chaosu i porządku. Dzięki swojej dociekliwości artystka wydobywa istotę różnych materii, łączy je, dekonstruuje i nadaje im inny bieg, aby wydobyć na światło dzienne ukryte aspekty i związki, a zarazem podkreślić przypadkowość i niedostatki w racjonalnym, ludzkim podejściu do tych właściwości.

 

tekst: Post Brothers

 

Wybrane wystawy indywidualne:

2014

COLLABORATING OBJECTS RADIATING ENVIRONMENTS, Kunstlerhaus Bethanien, Berlin, Niemcy

THE STRANGE ATTRACTORS, Instytut Polski w Berlinie, Niemcy

2013

CLINAMEN, Królikarnia, Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego, Warszawa

2011

CREATURE, w ramach ARTISTERIUM, International Contemporary Art Exhibition and Art Events, Tbilisi, Gruzja

RAMA, Galeria Labirynt, Lublin

ONENESS, Galeria Platan, Instytut Polski, Budapeszt, Węgry

2010

WYLINKA, Galeria Stereo, Poznań

ZROST, BWA Zielona Góra

2009

SAMORODEK, Galeria Arsenał, Białystok

MATECZNIK, Galeria Arsenał, Białystok

2008

ŻYWICIELKA, Galeria Starter, Poznań

GŁOWIZNA, Galeria Arsenał, Białystok

2007

HAND MADE, Galeria Pies, Poznań

Wybrane wystawy zbiorowe:

2014

O POWSTAWANIU I GINIĘCIU, Galeria Sztuki Współczesnej BWA, Katowice

CO WIDAĆ. POLSKA SZTUKA DZISIAJ, Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Warszawa

2013

EPIDEMIC, Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu, Toruń

PUNKT BEZ JA, Galeria Arsenał elektrownia, Białystok

NARZĘDZIA DO ŁAPANIA RÓWNOWAGI (z Jankiem Simonem), Galeria Miejska Arsenał, Poznań

ASK FOR SOMETHING THAT DOESN’T EXIST (z Aną Roldan), Galeria Labirynt, Lublin

2012

TĘSKNOTA, Galeria Labirynt, Lublin

SKONTRUM. EWOLUCJE, Królikarnia, Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego, Warszawa

ES IST ZEIT FÜR TURNSCHUHE! / IT’S TIME FOR SNEAKERS!, Kunstlerhaus Dortmund, Niemcy

CZERWONA POPRZECZKA, Galeria Salon Akademii, Warszawa

THE MUSEUM PROBLEM, galeria Frutta, Rzym, Włochy

BĘDZIE DOBRZE, Galeria Stereo, Poznań

2011

IT’S OK WITH FINGERS, Galerie J, Genewa, Szwajcaria

SPOKOJNIE, TO TYLKO AWARIA, Galeria Spokojna, Warszawa

REVOLVING DYSFUNCTION, Dom Europejski, Tbilisi, Gruzja

TRIBUTE TO FANGOR, BWA Warszawa/ Artbazaar, Warszawa

FEST I NOVA, Art Villa Garikula, Kaspi, Gruzja

OPEN CITY, Festiwal Sztuki w Przestrzeni Publicznej, Lublin

MIR, Galeria Arsenał, Białystok

WSZYSTKO, Galeria Kolonie, Warszawa

TRANSYLWANIA 2, Galeria Miejska Arsenał, Poznań

2010

TRANSYLWANIA 1, BWA Zielona Góra
CZY TWÓJ UMYSŁ JEST PEŁEN DOBROCI, Dom Pracy Twórczej, Wigry

Galerie Isabella Czarnowska, Berlin, Niemcy

2009

WICI NICI KRZAKI (z Magdą Starską), Galeria Stereo, Poznań

DIFFERENCE BEYOND DIFFERENCE, Stary Browar, Poznań

2008

ESTABLISHMENT (JAKO ŹRÓDŁO CIERPIEŃ), Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa

ŚNIĄCE CIAŁA, Galeria Miejska Arsenał, Poznań

2007

TU ZASZŁA ZMIANA, Galeria Kordegarda, Warszawa

 

Nagrania:

ύβρις ορατορίου / oratorium pychy, 12-calowa płyta winylowa zamówiona i wydana przez ArtBazaar Records, 2013

Rezydencje artystyczne:

Künstlerhaus Bethanien, Berlin, Niemcy, finansowana przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej, 2013/2014

Capacete Entretenimentos, Rio de Janeiro, Brazylia, w ramach program stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowego Centrum Kultury „Młoda Polska”, 2013

A-I-R Laboratory, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Warszawa, 2013

Art Villa Garikula, Kaspi, Gruzja, finansowana przez Instytut Adama Mickiewicza, Ambasadę Rzeczpospolitej Polskiej w Tbilisi oraz Galerię Arsenał w Białymstoku, 2011

 

Performanse:

RESPONSE, performance event, Felixstowe, Great Britain, 2010

SIMPLE CONSTRUCTIONS, Performance Art Days, Lwów, Ukraina, 2010

BEZDECH, Dzień Kobiet 2010, Galeria Arsenał, Białystok, 2010

WIĘKSZOŚĆ LUDZI NIE ŻYJE, happening z grupą Penerstwo, Łódź, 2009

DOBRE DO DOMU I NA DWÓR, happening z grupą Penerstwo, Poznań, 2008

performance w ramach „RE: GENERACJI, Międzynarodowej Wystawy Sztuki” w zapomnianych dzielnicach Poznania: Śródka, 2007

RECYCLING, Poznań, 2006

 

Warsztaty edukacyjne, projekty kuratorskie:

CO NAS DZIELI, TO NAS ŁĄCZY, cykl autorskich warsztatów dla dzieci uchodźców z Czeczenii i Gruzji oraz dzieci polskich, Galeria Arsenał, Białystok, 2010–2011

PROTOPLAZMA – wystawa zbiorowa, projekt kuratorski, Galeria Arsenał elektrownia, Białystok, 2010

 

Udział w warsztatach:

„O ESTETYCE I UPRZEDZENIACH” – PRAKTYCZNE WARSZTATY SZTUKI PERFORMANSU DLA KOBIET, prowadzenie: Adina Bar-On (Izrael), Galeria Arsenał w Białymstoku, 2010

AKADEMIA PERFORMANSU, prowadzenie:  Janusz Bałdyga (Polska) i Barbara Sturm (Szwajcaria), organizator: Galeria Labirynt w Lublin. Warsztaty odbyły się we Lwowie (Ukraina) w ramach “Week of Actual Art”, 2010

 


 

POST BROTHERS to krytyczne przedsięwzięcie, pod którego nazwą działa Matthew Post – niezależny kurator i pisarz pracujący między Białymstokiem, Berlinem, Antwerpią a Oakland. Post Brothers ukończył studia kuratorskie w California College of the Arts w San Francisco (2009) oraz studia artystyczne w Emily Carr Institute w Vancouver (2006). Był kuratorem wystaw, prezentował projekty oraz wykładał w Polsce, Meksyku, Kanadzie, USA, Niemczech, Austrii, Litwie, Grecji, Finlandii, Belgii, Holandii i Chinach (w ostatnim z tych krajów prezentował wideo i niezrealizowany scenariusz na 9. Biennale w Szanghaju, 2012). Ostatnio był kuratorem wystawy indywidualnej Karla Larssona „12 Hours” w Galerie Kamm w Berlinie (2014), wystawy zbiorowej „The Excluded Third, Included” w Galerie Emanuel Layr w Wiedniu (2014) oraz wystawy indywidualnej Izy Tarasewicz „Clinamen” w Muzeum Rzeźby im. X. Dunikowskiego w warszawskiej Królikarni (2013). Prowadzi projekt biblioteczno-wydawniczy „Memoirs Found in a Bathtub” (Pamiętnik znaleziony w wannie) w Objectif Exhibitions w Antwerpii. Jego eseje i artykuły były publikowane w Annual Magazine, the Baltic Notebooks of Anthony Blunt, Cura, Fillip, Kaleidoscope, Mousse, Nero, Art Papers, Pazmaker, Punkt oraz Spike Art Quarterly, jak również w licznych publikacjach artystycznych i katalogach wystaw.

 


 

Produkcję prac dofinansowała

Patroni medialni

Kurator: Post Brothers
Iza Tarasewicz
Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.