Interaktywny Plac Zabaw
Interaktywny Plac Zabaw to wystawa skierowana do dzieci, składająca się z interaktywnych instalacji medialnych zaaranżowanych w formie artystycznego laboratorium zmysłów. Interaktywny Plac Zabaw jest projektem wyprodukowanym przez Centrum Sztuki WRO z Wrocławia.
Interaktywny Plac Zabaw był pokazywany w największych polskich centrach sztuki, gdzie przyciągał tysiące zwiedzających, m.in.: w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie, Gdańskim Parku Naukowo – Technologicznym, CSW Znaki Czasu w Toruniu, Biennale Sztuki dla Dziecka w Poznaniu, Muzeum Narodowym w Szczecinie.
Galeria Arsenał, jako miejska instytucja sztuki, pragnie pokazać tę unikalną wystawę w Białymstoku.
Jesteśmy przekonani, że wystawa stanie się wspaniałym miejscem do wspólnego, twórczego, rodzinnego i międzypokoleniowego spędzenia czasu. To pionierski projekt zarówno w sensie technologicznym, jak i interaktywności z widownią, która doświadcza zanurzenia w świat sztuki.Multimedialne elementy wystawy, poprzez gry i zabawę, wciągają małego widza w świat zagadnień związanych z kolorem, światłem, dźwiękiem, linią, fakturą i perspektywą. Widz staje się czynnym uczestnikiem unikalnych eksperymentów, które działają bezpośrednio na jego zmysły. Wystawa łączy w sobie funkcje estetyczne, multimedialne, edukacyjne i społeczne.
Instalacje planowane do prezentacji:
1. MALOWANIE ŚWIATŁEM
Gesty dzieci bawiących się świecącymi zabawkami są rejestrowane przez system śledzenia ruchu. Za pomocą specjalnego oprogramowania informacja o historii ruchu zostaje w interaktywny sposób przełożona na obraz i dźwięk. Na ekranie pojawiają się kształty wielkością i kolorem odpowiadające wprawionym w ruch narzędziom świetlnym.
2. FAKTURY
System detekcji ruchu rejestruje ruch dłoni położonej na jednej z pięciu powierzchni: kamieniach, wodzie, parze (w instalacji wykorzystano mechaniczny generator zimnej pary wodnej), korze, trawie, a po przesłaniu sygnału do komputera uruchamia wielkoformatową projekcję wizualno-dźwiękową.
3. BOPI
Instalacja dźwiękowa bazująca na autorskim oprogramowaniu. Bopi umożliwia tworzenie ewoluujących struktur muzyczno-wizualnych za pomocą rytmów wybijanych dłońmi bezpośrednio na samej instalacji.
4. CZARODZIEJ
Wspólna gra animowanymi ilustracjami wykonanymi przez dzieci w czasie warsztatów, interaktywna zabawa z czarodziejskim wierszykiem Maurice’a Carême’a. Interaktywne prowadzenie narracji za pomocą graficznych tagów.
5. PLATFORMA
Instalacja, w której dzieci, przemieszczając się – jak w podwórkowej zabawie – po kolorowych polach, tworzą dźwięki wynikające z gry z barwą, przestrzenią i ruchem.
6. KINO
Zestaw klasycznych animacji, wyselekcjonowany przez kuratorów WRO. Kino jest rodzajem chillout-room z siedziskami na podłodze, dzięki któremu dzieci – zwłaszcza większe grupy – mogą oczekiwać na dostęp do instalacji w interaktywnej części wystawy, lub odpocząć przy końcu zwiedzania. Jednocześnie – poza walorami funkcjonalnymi – wybrane animacje stanowią merytoryczne uzupełnienie pozostałej części ekspozycji.
7. PIES
Elektroniczny pies stróżujący przed wejściem na Plac Zabaw. Instalacja zbudowana jest z tradycyjnej, drewnianej psiej budy i umieszczonym wewnątrz niej systemem komputerowym: ekranu monitora przesłaniającego wejście do budy, jednostki sterującej, sensora ruchu, głośników. Pojawienie się osoby przed budą powoduje uruchomienie jednej z kilku animowanych sekwencji szczekającego psa.
Współorganizatorzy:
Białostocki Ośrodek Kultury
Gazeta Współczesna
Centrum Sztuki WRO
Sponsorzy:
PGE Dystrybucja S.A. Oddział Białystok
Honorowy patronat:
Podlaski Kurator Oświaty
Kuratorzy: Autorzy Patrycja Mastej, Dominika Sobolewska, Paweł Janicki, Zbigniew Kupisz
Współpraca: Przedszkole Mediów Centrum Sztuki WRO, Wrocław, 2011
Współpraca ze strony galerii: Sylwia Narewska

ZAPLANUJ WIZYTĘ
Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00
Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30