Archiwalna

FOUR ROSES

05.11.2004 – 05.12.2004
Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok

Projekt „Four Roses” jest prezentacją czterech grup artystycznych działających w krajach Grupy Wyszehradzkiej:
Kamera skura (Czechy): Jiří Maška, René Rohan, Martin Červenák
Kunst-Fu (Słowacja): Erik Binder, Gabriela Binderová, Viktor Freso, Lenka Jileková
Little Warsaw (Węgry): András Gálik, Bálint Havas
Azorro (Polska): Oskar Dawicki, Igor Krenz, Wojciech Niedzielko, Łukasz Skąpski

Aktywność twórcza tych grup wykazuje wiele podobieństw, ale i subtelne różnice. Znaczące jest, że artyści posługują się uniwersalnym językiem, odnosząc się jednocześnie do specyficznych doświadczeń swoich społeczeństw. Ideą projektu „Four Roses” było zorganizowanie spotkania tych grup i zaaranżowanie warunków do ich wspólnej pracy.
Kuratorami projektu „Four Roses” są: František Kowolowski (Czechy), Marta Trojan (Węgry) oraz Monika Szewczyk (Polska).

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym:
www.visegradfund.org
Kamera skura jest jedną z młodych formacji w sztuce współczesnej, które zdecydowanie i bezlitośnie odzwier-ciedlają mechanizmy, jakimi rządzi się świat sztuki, oraz współczesne problemy w ogóle. Grupę założyli w 1996 roku Martin Červenák, Jiří Maška i René Rohan, będąc studentami na wydziale sztuki Uniwersytetu w Ostrawie. Jej członkowie starają się mówić językiem sztuk wizualnych, który oparty jest na szerokim repertuarze metod i form. Jednakże porozumiewając się z widzem, nie faworyzują żadnej z nich. Uprawiana przez artystów gra unoszenia się na powierzchni oraz awersja do używania etykietek wynika bezpośrednio z ich sposobu pojmowania granic implikowanych przez sztukę, np. z poczucia wolności jako zasady i sposobu egzystencji. Tu właśnie odnajdują rzeczywistość, którą oddają w swoich przedmiotach. Jak sami mówią, jest to podejście heretyckie, wieczna walka i swoisty zrób-to-samizm. (…) W ich staraniach, by zaznaczyć swój auto-rytet w dzisiejszych „szczególnych“ czasach, jest odrobina dandyzmu, voyeuryzmu i podświadomych instynk-tów. Komputer Ertepl (Earth-apple Computer, 1999) przedstawia grę semantycznych i treściowych połączeń. Komputer z ziemniaków idealnie uosabia esencję informatyki oraz jej wroga – czas. Przemijalność i utrata toż-samości sprawiają, że jej fundamentalna zasada, to jest komunikacja, staje się nie-możliwa. Oczekujemy infor-macji, lecz ich nie otrzymamy. Jest to ironia, na którą należy wziąć poprawkę. Owa odwracalność znaczeń i funkcji staje się jeszcze bardziej widoczna w performance’ach Kamera skura, takich jak Producenci suszarek (Hairdryer Producers) 1997, Kwartet komórkowy (Mobile Quartet) 1999 czy Taśmy (Tapes). Spisek i nieustające zmiany, przenikające współczesną kulturę, tworzą pozorną niestabilność, stan unoszenia się na powierzchni i chaos. Grupa chętnie wykorzystuje tę sytuację. Kamera skura nie wierzy w sztukę. Ale być może artyści wierzą w swoją misję.
František Kowolowski

W roku 1974 pojawia się Erik Binder, około roku 1998 pojawiają się pierwsze niepisane wzmianki o projekcie KUNST-FU zrodzonym w jego głowie. W 1999 założyciel Binder ukończył szkołę, w której sam naucza od 2002 r. (VŠVU w Bratysławie, Słowacja). Do dziś jego koncepcja przeszła liczne mutacje i zmieniła swoje oblicze jak balansujący niczym ping-pong jin-jang. Podstawowym założeniem, sposobem komunikacji i obrony przed niejasnymi sytuacjami jest gra. Boiskiem Bindera zaś jest przede wszystkim namacalny świat, świat tak bliski, że aż będący na wyciągnięcie ręki – niewielki krąg ludzi i przedmiotów jest jego szkłami kontaktowymi, pierwotnym płynem, potrzebnym, by trwać i wyławiać konkretne informacje biegnące z/do świata. (…)Kunst-Fu to nowa ARTeria
Istotną kwestią było zbudowanie autostrady sztuki, która przyspieszyłaby nasze artystyczne środowisko. Humor, ironia, paradoks, naiwność wyrazu i przemyślane wyniki stały się pomocnikami Bindera. (…)
Kunst-Fu to otwarta platforma dla otwartych ludzi
To mogłoby być podstawą działalności Kunst-Fu. Najważniejszą rzeczą jest stworzenie grupy ludzi, z którymi można odbijać leniwą piłeczkę inwencji twórczej. Stworzenie prawdziwej i wirtualnej strefy interaktywnej – „intelnetu", który jest w stanie stymulować myślenie. Nie zapominajmy myśleć. Nie wiemy, co to jest, ale nie zapominajmy o tym. Otwórz się i przyjdź do Kunst-Fu. (…)
Kunst-Fa-milia to miłość i prawo i wszystko i Projekt rodziny artystycznej nie polega po prostu na spokojnym życiu rodzinnym, raczej podkreśla możliwość zajmowania się rodziną i cieszenia się z tego, nadal będąc artystą. Dlatego jest to bardziej historia o oszczędzaniu, zakładaniu rodziny i przetrwaniu młodej rodziny (przetrwaniu, a nie beztroskim bimbaniu).
Vladimir Beskid

(…) Rolę grupy Little Warsaw od samego początku stanowiło bycie w opozycji, krytykowanie, ale też przed-stawiania propozycji. Dlatego też zawsze udawało im się znaleźć przestrzeń, nieistniejące medium i sposób prezentacji. Członkowie Little Warsaw zdecydowali się nie uzależniać swych działań od jakichkolwiek insty-tucji – grupa zajęła się wynajdywaniem tymczasowych pracowni i przestrzeni wystawienniczych oraz podjęła działania na polu najmniej popularnym. Mowa tu o rzeźbie publicznej.(…)
Rzeźba publiczna, jako metafora, jest dla grupy ważna z wielu powodów. Po pierwsze, jest to model obiektu sztuki, który komunikuje się z najszerszym możliwym kręgiem odbiorców. Dzieje się tak dzięki jego obecności w wielu miejscach oraz dzięki możliwości przetrwania wielu epok. Rzeźba publiczna ponadto odzwierciedla też pojęcie historii, dopuszczając – po przemianach politycznych – mnogość odczytań. Co staje się szczególnie dobrze widoczne, gdy rzeźba np. zostaje usunięta.
Ten aspekt prezentowania historii jest jednym z najważniejszych problemów poruszanych w działalności grupy Little Warsaw. Wiele z ich prac pozostawało w ścisłych związkach z modelami artystycznymi lub pomnikami, co dawało możliwość ponownego zapisania znaczenia oryginału. To poniekąd od-twórcze podejście grupy od-grywa istotną rolę, udowadniając, że kultura jest formą naszej egzystencji posiadającą tak odwołania w prze-szłość, jak i prognozy na przyszłość.
Zsolt Petrányi

(…) Nowa jakość w historii humoru polskiej sztuki pojawia się dopiero na przełomie XX i XXI wieku za sprawą dwóch grup artystycznych – Magisters i Azorro, które można oglądać na wspólnej realizacji wideo pt. Hamlet. Z czego śmieją się polscy artyści na początku XXI wieku, po wyczerpaniu się wielkich narracji? Śmieją się przede wszystkim z siebie i z sytuacji, w jakiej się znaleźli, śmieją się z całego kompleksu instytucji sztuki w Polsce, która ich wytworzyła, zaszczepiła w nich pewne oczekiwania i wartości tylko po to, by w następnej odsłonie ukazać im swoją prostacką hipokryzję. Śmieją się z tego, że dali się nabrać na mit kultury. Pokazują też z niezwykłą ostrością sytuację postkolonialnej prowincjonalnej kultury Europy Wschodniej w starciu z kulturą globalną. (…) Pyxis systematis domestici quod video dictur to praca wideo, która rozgrywa się wyłącznie po łacinie. Jest to tautologiczna historyjka o podróży artystów przez Europę Środkową w celu dostarczenia na wystawę w Wiedniu taśmy wideo przedstawiającej tę właśnie podróż. Podczas podróży artyści porozumiewają się ze wszystkimi po łacinie, na ulicy, w hotelach, w sklepach, itd. Co więcej, kilka scen dobitnie pokazuje, że przechodnie na ulicy również używają tego języka. Azorro w zabawny sposób pokazują, że tzw. Młoda Europa także jest częścią wielkiej historycznej tradycji kultury łacińskiej. Ta praca to historia podróży, piel-grzymki przez biedne szare miasta wschodu do Wiednia, centrum kultury i byłej stolicy imperium Habsburgów, które obejmowało większą część centralnej Europy w XIX wieku. The best gallery nakręcone w Berlinie w sierpniu 2002 roku także pokazuje ludzi z „gorszej” Europy jako podróżników i naiwnych zdobywców, którzy chcą zrealizować swój sen o sławie i sukcesie. Problem w tym, że praca Azorro ma dwa ostrza. Pod-porządkowując się stereotypowemu wyobrażeniu o naiwnych przybyszach, obnażają jednocześnie wstydliwe miejsca świata, który przybysze ci pragną odkryć i zdobyć.
Marek Wasilewski

Fragmenty tekstów przygotowanych przez krytyków sztuki na panel dyskusyjny towarzyszący wystawie „Four Roses”

The Best CV
Wspólny projekt grup twórczych: Azorro, Kamera skura, Kunst-Fu, Little Warsaw, biorących udział w wystawie Four Roses – Galeria Arsenał
05.11- 05.12.04 r. Białystok
Collective project artistic groups: Azorro, Kamera skura, Kunst-Fu, Little Warsaw, taking part in Four Roses exhibition in Arsenal Gallery
05.11- 05.12.04 r. Bialystok

The Best CV
2004 „ De ma fenetre”, Ecole Nationale Superieure des Beaux-Arts, Paris
2004 „ Motes in All Eyes”, The Ship Gallery, Londyn
2004 „ Artistic Strategies of Success”, Academy for Cultural Education, Wolferenbuettel
2004 „ Video-Zone”, 2nd international video-art biennial, Tel Aviv
2004 „ Obraz Kontrolowany”, Bunkier Sztuki, Krakow
2004 „ Under The Red & White Flag, New Art from Poland”, Modern art Museum, Moscow
2004 „ Challenge”, Centre of Contemporary Art, St. Luis
2004 „ New Video New Europe”, Tate Gallery, London
2004 „ New Video New Europe”, Museum of Contemporary Art, St. Luis
2004 „ Four Roses”, Arsenal Gallery, Bialystok
2004 „ Haus am Gern“, Praettigau,Switzerland
2004 „ Re:Location-What’s the purpose of Art?”, Jan Koniarek Gallery, Trnava
2004 „ BHP”, Instytut Sztuki Wyspa, Gdańsk
2004 „ Memoirs of a time of immaturity” Passage de Retz, Paris
2004 „ Re:Location”, CSW Laznia, Gdańsk
2004 „ Passage d’Europe”, Musee d’Art M oderne de Saint-Etienne
2004 „ Art Poznan 2004”, Poznan
2004 „ Boys and Girls”, Galeria Zacheta, Warsaw
2004 „ New Video New Europe”, The Renaissance Society, Chicago
2004 „ Under The Red & White Flag, New Art from Poland”, Talin, Vilnius
2004 „ Observatory”, Palais im Grossen Garten, Dresden
2004 „ Smbdy calling you!….”, Siemens ArtLab, Wiena
2004 „ Go and kill it!”, Gallery und Kunst ,Berlin
2004 „ Binderfresh, common installation with fouder of EgoArt Victor Freso” Galery Bratislava)
2004 „ Eu & You”, 8 railway station Austria, Slovakia, Czechia, Hungaria, Slovenia
2004 „ Passage de Europe“, Museum of modern Art, San Etien
2004 „ Check the Slovakia”, NBK, Berlin
2004 „ Kunstf von unsere neue Nachbarns”, Baden Baden
2004 „ Central, New Art from New Europe”, Salzburg, Graz,Austria
2004 „ Metro”, Gallery Space, Bratislava
2004 „ E.U. positive”, Kunst Akademie, Berlin
2004 „ Raster Gallery/Luna Cinema, Warsaw
2004 „ Sparwasser”, HÓ, Berlin
2004 Galeria Priestor for Contemporary Arts, Bratislava
2003 „ Process, Museum of Contemporary Art.”, Kiasma, Helsinki
2003 „ Aktuelle Kunst aus Polen”, Museum Junge Kunst, Frankfurt
2003 „ Prague Biennale1”,National Gallery,Prague
2003 „ Fona”, Festival for New Art, Rijeka
2003 „ Video Zone@ LX Pt”, Lisboa
2003 „ L’Epicerie”, Teatr Academia, Warsaw
2003 „ Radiator”, Festival for New Media Art, Nottingham
2003 „ WRO 03”, International Media Art Biennale, Wroclaw
2003 „ Public Rituals”, Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, Wien
2003 „Transmediale 03”, Berlin
2003 „ Backfabrik”,Berlin
2003 Nevesta (The Bride), Kunst-Fu with Gabika Binder, GJK Synagogue, Trnava, Slovakia
2003 „ Balkan Konsulat prodly presents”, Prag,, Czech Republika
2003 „ Sucasna sloveneska grafika (Contemporary Slovak Grafhic Art)”, Sarisska Gallery, Presov, Slovakia
2003 „ Sucasna sloveneska grafika (Contemporary Slovak Grafhic Art)”,Vychodosloveneska Gallery, Kosice, Slovakia
2003 „ Stand in Sicht-Neue Kunst aus Bratislava”, Kunstlerhaus, Vienna, Austria
2003 „ Ceskosllovensko (Czechosloviakia)”, National Museum, Bratislava
2003 „ In and Out”, Festival of digital image, Prague
2003 „ Pal Fiction”, Gallery Art Factory, Prague
2003 „ In and Out”, selecton from fest ival, Budapest
2003 „ Indian Summer Festival”, Galerie NoD, Prague
2003 „ Full Nelson, Triple Mandela”, The Brno Hause of Art, Brno
2003 „ 3 rd Zlin Youth Salon”, The House of Art, Zlin
2003 „ La Biennale di Venezia-( coloboration with Kunst-fu), Pavilion of the Czech Republik and the Slovak Republik”, Giardini di Castello, Venice
2003 Trafo Gallery, Budapest
2003 The House of Arts, Brno
2003 Display Gallery, Prague
2003 „Everything has been done”, Bunkier Sztuki, Krakow
2003 Paula Boettcher Gallery, Berlin
2003 Deutscher Kunstlerbund, Berlin
2002 „ Video-Zone”, 1 st international video-art biennial, Tel Aviv
2002 „ Polyphony of Voices conference”, Bunkier Sztuki, Krakow
2002 „ Polskia wideo/ Projekt Space”, Kunsthalle, Wien
2002 „ 8 th Baltic Triennial of International Art”, Vilnius
2002 „ Modelarnia”, Gdansk
2002 „ Polen 2002”, Karlsruhe, Germany
2002 „ 12 Film Festival”, Cottbus, Germany
2002 „ Polski film/video”, Dusseldorf
2002 „ Rowelucja”, Raster Gallery, Warsaw
2002 Novart”, Krakow
2002 „ Galerie der Marktgemeinde”, St. Johan, Austria
2002 „ Polish Art”,San Paolo, Brazil
2002 „ Abzug Festival”, Bunkier Sztuki, Krakow
2002 „ Magisters & Friends”,Bunkier Sztuki, Krakow
2002 „ Four rooms”, Bunkier Sztuki, Krakow
2002 „ Das Ist Kunst”, Friedrichshoff Sammlung, Austria
2002 „ Umelci v triku (Artist in a T-shirt)”, NoD universal space, Prague
2002 „ Vnimajuca socha (Felling Statue)”, a projekt of publik art, Rimavaska Sobota, Slovakia
2002 „ Heavy Metal for Sale”, Gallery Buryzone, Bratislava
2002 „Nybuvitt”, GJK Synagogue, Trnava, Slovakia
2002 „Sucasna slovenska grafika (Contemporary Slovak Graphic Art)”, State Gallery, Banska Bystrica, Slovakia
2002 „Czech and Slovak Photography of the 1980s and 1990s”,The Museum of Fine Art, The House of Art, Olmuouc, Bratislava
2002 „Nevime co to je/ coloboration with Kunst-Fu”, Jeleni Gallery, NCSU, Prague
2002„ Pelmelus Classica”, Emil Filla Gallery, Usti nad Labem
2002 „Fourth Biennal of Young Artists City”, Gallery Prague, Prague
2002 „Wariant C-Kunst-Fu together with Zbynek Baladran”, Open Gallery, Bratislava
2002 „Nevime, co to je (We Don’t Know What It Is”-as Kunst-Fu, together with Kamera Skura, Gallery Jeleni, Prague
2002 Assistant of Prof. D. Fischer, Department of Painting, VSVU, Bratislava
2002 CSW Laznia, Gdansk
2002 BWA Gallery, Szczecin
2002 BWA Gallert, Zielona Gora
2002 Arsenal Gallery, Bialystok
2002 Entropia Gallery, Wroclaw
2002 Raster Gallery, Warsaw
2001 „Okna priestoru dokoran (Windows of Space Wide Open)”- Mas a Venusa Binder ( Erik & Gabriela Bidner), Gallery Preistor, Bratislava
2001 „Mladezi nepripustne ( Youth Forbidden)”, Gallery of Emil Filla, Usti n. Laben, Czech Republic
2001„2JA( 2US)”- Erik & Gabriela Binder, City Gallery, Rimavska Sobota, Slovakia
2001” Lighthouse” ,Povazska Gallery, Zilina, Slovakia
2001 „Vystava finalistov ceny Oskara Cepana/ Mlody vytvarnik roka (Exhibition of the winners of the contest Young Artist of the Year/ Oskar Cepan award)”, Gallery of Bratislava City, Bratislava
2001 „ Cena Oskara Cepana- vystava Finalistov ( Oskar Cepana award – exhibition of the winners)”, Slovak Institute, Prague
2001 „Christmas Grove”, Sternberk Gallery, Sternberk/Cz
2001 „Artists in the Trick”, Universal NoD, Prague
2001 „ Octave without the Helmsman”, Caesar Gallery, Olomouc/ Cz
2001 „Joung Art. From Prague”, Raskolnikow Gallery, Dresden/D
2001 „ Artists from Ostrava”, Povazska art. Gallery, Zilina/Sk
2001 „ Icing”, Institute of Contemporary Art. , Dunaujvaros/ H
2001 „ Whose Child Is That?”, MXM Gallery, Prague
2001 „ Babylon Times”, G4 Gallery, Cheb/Cz
2001 „ Never Stop the Action”, Rotor, Graz/A
2001 „ Action Prague”, Universal NoD, Prague
2001 „ Ostrava-Kosice”, V.Lofler Museum, Kosice/Sk
2001 „Total Brutal”, V kapli Gallery, Bruntal/ Cz
2001 „ Criss/Cross”, Bravery, Broumov/ Cz
2001 „ Movie Stars”, Vaclav Spala Gallery, Prague
2001 „ Object/Object Metamorphoses in Time The”, Chech museum of Fine Arts-The House of the Black Madonna, Prague
2001 „ Kamera Skura Is Not Dead”, Sokolska 26 Gallery, Ostrava/Cz
2000-01 Departament of FineoArts and Intermedia, Art. Faculty, Technical University, Kosice- teacher in the Atelier of Contemporary Image
2000-02 Teacher at the Departament of Paiting at VSVU, Bratislava
2000 „Blue Fire- the 3rd Biennale of Young Art.”, Gallery of the Capital City Praha, Prague
2000 „ Spat do muzea-spat’ ku hviezdam ( Back to the Museum- Back to the Stars)”, Slovak National Gallery, Bratislava
2000 „ Training- Umente vo vlaku ( Training- Art. On a Train)”, a project of public art., on a train round trip from Bratislava to Kosice, Slovakia
2000 „Umeni v tramvaji ( Art. Of Tram)”, a tram in Olomuce, Czech Republic
2000 „Hlbka ostrosti ( Depth of Field)”, Slovak Technical Museum, Kosice, Slovakia
2000 „ Mlade maso- (ne)zla krv ( Young Meat- /Not/ Bad Blood)”, Centre of Culture and Education, Opstrava, Czech Republic
2000 „ 26 th Salon of Youth”, Pavilion 5, exhibition ground, Zagreb/ Hr
2000 „ Personal Rituals”, House at the Red Ox, Brna/Cz
2000 „ Thr Second Zlin Youth Salon”, The House of Art., Zlin/Cz
2000 „ Kamera Skura”, De Gruitpoort Gallery, Doetinchem/Nl
2000 „ De Tsjechen komen”, Gemeentehuis Gallery, Huissen/ Nl
2000 „ End of the World”, Kinsky Palace, Prague
2000 „ Nests of Games”, Rudolfinum Gallery, Prague
1999 „ iKs Album”, Alliance Francaise, Ostrava/Cz
1999 „ Three Dots/99 CZ Project/”, Universal NoD, Prague
1999 „ 3 rd Biennal Prague”, City Gallery Prague, Prague
1999 „Distant Similarities-Something Better than Cosmetics”, National Gallery – Veletrzni palac, Prague
1999 „ Open house”, Castle, Cimelice/Cz
1999 „ Laboratory”, Sypka Gallery, Vlkov/Cz
1999 „ Exhibition for Animals”, Sypka Gallery, Vlkov/Cz
1999 „ Kamera Skura-Luxus”, The Foundation for Contemporary Art., Prague
1999 „ Attacker”, Puda Gallery, Cesky Testin/Cz
1999 „ Perplex”, Vaclav Spala Gallery, Prague
1999 „ Złoty schilling”, The House of Art., Znojmo/Cz
1998 „ North Versus South”, U dobreho pastyre Gallery, Brno/Cz
1998 „ Ostrava umjeni…”, Manes Gallery, Prague
1998 „ Marek in Front of a Camera”, W.Wunsch Gallery, Havirov/Cz
1997 „ Vertically to the Axis”, Miejsce Gallery, Cieszyn
1997 „ Kamera/Skura”, 761 Gallery, Ostrava/ Cz
1996 „ Laboratory/internationalart symposium”, Former psychiatric clinic, Kosice/Sk
1996 „ Car Show”, Pavilion C-Black Field, Ostrava/Cz
1996 „ First-Rate Catch”, Fiducia Gallery, Ostrava/Cz
1996 „ Confrontation”, Farm-house, Svarov/Cz

Kurator: František Kowolowski (Czechy), Marta Trojan (Węgry) oraz Monika Szewczyk (Polska).
Kamera skura (CZ): Martin Červenák
Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.