Archiwalna

Duby smalone

30.06.2023 – 03.09.2023
Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13 (wejście od ul. Świętojańskiej)
Anna Hulačová, „Jedlý, Krásný, Nezkrotný | Edible, Beautiful, Untamed”, 2022
Dzięki uprzejmości artystki i galerii hunt kastner w Pradze fot. Tytus Szabelski-Różniak
Anna Hulačová, „Jedlý, Krásný, Nezkrotný | Edible, Beautiful, Untamed”, 2022 instalacja z 7 elementów
Dzięki uprzejmości artystki i galerii hunt kastner w Pradze fot. Tytus Szabelski-Różniak
Widok wystawy „Duby smalone”, Galeria Arsenał w Białymstoku,
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Martina Drozd Smutná, „Harvest 1”, 2023 pastele na papierze, 32 × 25 cm Martina Drozd Smutná, Harvest 2, 2023 pastele na papierze, 32 × 25 cm Martina Drozd Smutná, Break, 2023 pastele na papierze, 32 × 25 cm
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Martina Drozd Smutná, „Woman with Hay”, 2018 olej na płótnie, 145 × 115 cm; Martina Drozd Smutná, „Woman with Spade”, 2018 olej na płótnie, 145 × 115 cm;
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Anna Hulačová, „Jedlý, Krásný, Nezkrotný | Edible, Beautiful, Untamed”, 2022
Dzięki uprzejmości artystki i galerii hunt kastner w Pradze fot. Tytus Szabelski-Różniak
Agnieszka Polska, „Plan Tysiącletni”, 2021 wideo dwukanałowe, 28′
Praca z „Kolekcji II” Galerii Arsenał w Białymstoku. fot. Tytus Szabelski-Różniak
Agnieszka Polska, „Plan Tysiącletni”, 2021 kadr z wideo
Praca z „Kolekcji II” Galerii Arsenał w Białymstoku.
Agnieszka Polska, „Plan Tysiącletni”, 2021 kadr z wideo
Praca z „Kolekcji II” Galerii Arsenał w Białymstoku.
Agnieszka Polska, „Plan Tysiącletni”, 2021 kadr z wideo
Praca z „Kolekcji II” Galerii Arsenał w Białymstoku.
Widok wystawy „Duby smalone”, Galeria Arsenał w Białymstoku
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Iza Tarasewicz, „Looped Processions IV”, 2022 stal oksydowana, mosiądz, pszenica, drut, 3 elementy, każdy 129 × 129 × 10 cm; Iza Tarasewicz, „Ruins and Promises”, 2022 stal oksydowana, farba, drut stalowy, 410 × 250 × 295 cm;
Dzięki uprzejmości artystki oraz Gunia Nowik Gallery fot. Tytus Szabelski-Różniak
Iza Tarasewicz, „Looped Processions IV”, 2022 stal oksydowana, mosiądz, pszenica, drut, 3 elementy, każdy 129 × 129 × 10 cm
Dzięki uprzejmości artystki oraz Gunia Nowik Gallery fot. Tytus Szabelski-Różniak
Widok wystawy „Duby smalone”, Galeria Arsenał w Białymstoku
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Karol Palczak, „Żarówka w nocy”, 2022, olej na płycie kompozytowej naklejonej na sklejkę, 13,5 × 15,5 cm
Kolekcja Magdaleny Dębskiej i Łukasza Kosmali fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Izy Tarasewicz na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Karola Palczaka na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Karol Palczak, „Płonąca kukła pod drzewem”, 2022 olej na blasze ocynkowanej naklejonej na sklejkę, 89,5 × 52 cm Kolekcja Simulart Karol Palczak, „Czesiek i kukła”, 2022 olej na blasze ocynkowanej naklejonej na płytę̨ MDF, 53,3 × 28,3 cm Kolekcja Wojciecha Bojanowskiego;
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Agnieszki Brzeżańskiej na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Agnieszki Brzeżańskiej na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Agnieszki Brzeżańskiej na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Eglė Budvytytė, „Songs from the Compost: Mutating Bodies, Imploding Stars”, 2020 wideo 4K, 30′
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Eglė Budvytytė, „Songs from the Compost: Mutating Bodies”, Imploding Stars, 2020 kadr z wideo
Eglė Budvytytė, „Songs from the Compost: Mutating Bodies, Imploding Stars”, 2020 kadr z wideo
Anna Hulačová, „Jedlý, Krásný, Nezkrotný | Edible, Beautiful, Untamed”, 2022
Dzięki uprzejmości artystki i galerii hunt kastner w Pradze fot. Tytus Szabelski-Różniak
Anna Hulačová, „Jedlý, Krásný, Nezkrotný | Edible, Beautiful, Untamed”, 2022 instalacja z 7 elementów
Dzięki uprzejmości artystki i galerii hunt kastner w Pradze fot. Tytus Szabelski-Różniak
Widok wystawy „Duby smalone”, Galeria Arsenał w Białymstoku,
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Martina Drozd Smutná, „Harvest 1”, 2023 pastele na papierze, 32 × 25 cm Martina Drozd Smutná, Harvest 2, 2023 pastele na papierze, 32 × 25 cm Martina Drozd Smutná, Break, 2023 pastele na papierze, 32 × 25 cm
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Martina Drozd Smutná, „Woman with Hay”, 2018 olej na płótnie, 145 × 115 cm; Martina Drozd Smutná, „Woman with Spade”, 2018 olej na płótnie, 145 × 115 cm;
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Anna Hulačová, „Jedlý, Krásný, Nezkrotný | Edible, Beautiful, Untamed”, 2022
Dzięki uprzejmości artystki i galerii hunt kastner w Pradze fot. Tytus Szabelski-Różniak
Agnieszka Polska, „Plan Tysiącletni”, 2021 wideo dwukanałowe, 28′
Praca z „Kolekcji II” Galerii Arsenał w Białymstoku. fot. Tytus Szabelski-Różniak
Agnieszka Polska, „Plan Tysiącletni”, 2021 kadr z wideo
Praca z „Kolekcji II” Galerii Arsenał w Białymstoku.
Agnieszka Polska, „Plan Tysiącletni”, 2021 kadr z wideo
Praca z „Kolekcji II” Galerii Arsenał w Białymstoku.
Agnieszka Polska, „Plan Tysiącletni”, 2021 kadr z wideo
Praca z „Kolekcji II” Galerii Arsenał w Białymstoku.
Widok wystawy „Duby smalone”, Galeria Arsenał w Białymstoku
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Iza Tarasewicz, „Looped Processions IV”, 2022 stal oksydowana, mosiądz, pszenica, drut, 3 elementy, każdy 129 × 129 × 10 cm; Iza Tarasewicz, „Ruins and Promises”, 2022 stal oksydowana, farba, drut stalowy, 410 × 250 × 295 cm;
Dzięki uprzejmości artystki oraz Gunia Nowik Gallery fot. Tytus Szabelski-Różniak
Iza Tarasewicz, „Looped Processions IV”, 2022 stal oksydowana, mosiądz, pszenica, drut, 3 elementy, każdy 129 × 129 × 10 cm
Dzięki uprzejmości artystki oraz Gunia Nowik Gallery fot. Tytus Szabelski-Różniak
Widok wystawy „Duby smalone”, Galeria Arsenał w Białymstoku
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Karol Palczak, „Żarówka w nocy”, 2022, olej na płycie kompozytowej naklejonej na sklejkę, 13,5 × 15,5 cm
Kolekcja Magdaleny Dębskiej i Łukasza Kosmali fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Izy Tarasewicz na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Karola Palczaka na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Karol Palczak, „Płonąca kukła pod drzewem”, 2022 olej na blasze ocynkowanej naklejonej na sklejkę, 89,5 × 52 cm Kolekcja Simulart Karol Palczak, „Czesiek i kukła”, 2022 olej na blasze ocynkowanej naklejonej na płytę̨ MDF, 53,3 × 28,3 cm Kolekcja Wojciecha Bojanowskiego;
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Agnieszki Brzeżańskiej na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Agnieszki Brzeżańskiej na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Agnieszki Brzeżańskiej na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Eglė Budvytytė, „Songs from the Compost: Mutating Bodies, Imploding Stars”, 2020 wideo 4K, 30′
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Eglė Budvytytė, „Songs from the Compost: Mutating Bodies”, Imploding Stars, 2020 kadr z wideo
Eglė Budvytytė, „Songs from the Compost: Mutating Bodies, Imploding Stars”, 2020 kadr z wideo
Anna Hulačová, „Jedlý, Krásný, Nezkrotný | Edible, Beautiful, Untamed”, 2022
Dzięki uprzejmości artystki i galerii hunt kastner w Pradze fot. Tytus Szabelski-Różniak
Anna Hulačová, „Jedlý, Krásný, Nezkrotný | Edible, Beautiful, Untamed”, 2022 instalacja z 7 elementów
Dzięki uprzejmości artystki i galerii hunt kastner w Pradze fot. Tytus Szabelski-Różniak
Widok wystawy „Duby smalone”, Galeria Arsenał w Białymstoku,
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Martina Drozd Smutná, „Harvest 1”, 2023 pastele na papierze, 32 × 25 cm Martina Drozd Smutná, Harvest 2, 2023 pastele na papierze, 32 × 25 cm Martina Drozd Smutná, Break, 2023 pastele na papierze, 32 × 25 cm
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Martina Drozd Smutná, „Woman with Hay”, 2018 olej na płótnie, 145 × 115 cm; Martina Drozd Smutná, „Woman with Spade”, 2018 olej na płótnie, 145 × 115 cm;
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Anna Hulačová, „Jedlý, Krásný, Nezkrotný | Edible, Beautiful, Untamed”, 2022
Dzięki uprzejmości artystki i galerii hunt kastner w Pradze fot. Tytus Szabelski-Różniak
Agnieszka Polska, „Plan Tysiącletni”, 2021 wideo dwukanałowe, 28′
Praca z „Kolekcji II” Galerii Arsenał w Białymstoku. fot. Tytus Szabelski-Różniak
Agnieszka Polska, „Plan Tysiącletni”, 2021 kadr z wideo
Praca z „Kolekcji II” Galerii Arsenał w Białymstoku.
Agnieszka Polska, „Plan Tysiącletni”, 2021 kadr z wideo
Praca z „Kolekcji II” Galerii Arsenał w Białymstoku.
Agnieszka Polska, „Plan Tysiącletni”, 2021 kadr z wideo
Praca z „Kolekcji II” Galerii Arsenał w Białymstoku.
Widok wystawy „Duby smalone”, Galeria Arsenał w Białymstoku
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Iza Tarasewicz, „Looped Processions IV”, 2022 stal oksydowana, mosiądz, pszenica, drut, 3 elementy, każdy 129 × 129 × 10 cm; Iza Tarasewicz, „Ruins and Promises”, 2022 stal oksydowana, farba, drut stalowy, 410 × 250 × 295 cm;
Dzięki uprzejmości artystki oraz Gunia Nowik Gallery fot. Tytus Szabelski-Różniak
Iza Tarasewicz, „Looped Processions IV”, 2022 stal oksydowana, mosiądz, pszenica, drut, 3 elementy, każdy 129 × 129 × 10 cm
Dzięki uprzejmości artystki oraz Gunia Nowik Gallery fot. Tytus Szabelski-Różniak
Widok wystawy „Duby smalone”, Galeria Arsenał w Białymstoku
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Karol Palczak, „Żarówka w nocy”, 2022, olej na płycie kompozytowej naklejonej na sklejkę, 13,5 × 15,5 cm
Kolekcja Magdaleny Dębskiej i Łukasza Kosmali fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Izy Tarasewicz na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Karola Palczaka na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Karol Palczak, „Płonąca kukła pod drzewem”, 2022 olej na blasze ocynkowanej naklejonej na sklejkę, 89,5 × 52 cm Kolekcja Simulart Karol Palczak, „Czesiek i kukła”, 2022 olej na blasze ocynkowanej naklejonej na płytę̨ MDF, 53,3 × 28,3 cm Kolekcja Wojciecha Bojanowskiego;
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Agnieszki Brzeżańskiej na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Agnieszki Brzeżańskiej na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Prace Agnieszki Brzeżańskiej na wystawie „Duby smalone”
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Eglė Budvytytė, „Songs from the Compost: Mutating Bodies, Imploding Stars”, 2020 wideo 4K, 30′
fot. Tytus Szabelski-Różniak
Eglė Budvytytė, „Songs from the Compost: Mutating Bodies”, Imploding Stars, 2020 kadr z wideo
Eglė Budvytytė, „Songs from the Compost: Mutating Bodies, Imploding Stars”, 2020 kadr z wideo

Duby smalone

30.06-3.09.2023
Galeria Arsenał elektrownia, ul.Elektryczna 13 (wejście od ul.Świętojańskiej), Białystok

Udział biorą: Agnieszka Brzeżańska, Eglė Budvytytė, Kasia Hertz, Anna Hulačová, Karol Palczak, Agnieszka Polska, Martina Drozd Smutná,  Iza Tarasewicz

Kuratorka: Katarzyna Różniak-Szabelska

Identyfikacja graficzna wystawy: Karolina Pietrzyk i Tobias Wenig

Punktem wyjścia wystawy Duby smalone są prace artystek, które badają własne wiejskie korzenie i ich relacje z modernizacją. Myśląc o swoich dziadkach i pradziadkach, pytają o konsekwencje elektryfikacji wsi czy kolektywizacji i uprzemysłowienia rolnictwa. Przyglądając się historii swoich babć, zadają pytania o emancypację kobiet na wsiach Europy Środkowej i o historię awansu społecznego w Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej. Niektóre cofają się dalej, domyślając się losów swoich praprababek i ich przodków – ludzkich maszyn systemu pańszczyźnianego.

Wyrastające z tych korzeni prace wystawione są na działanie współczesnych kryzysów. Na historie modernizacji wsi, splecione z losami ich własnych rodzin, artystki patrzą przez pryzmat katastrofy klimatycznej, zmierzchu kapitalistycznego porządku, niedokończonej modernizacji rodzinnych miejscowości i przyspieszonego rozwoju technologii służących głównie najbardziej uprzywilejowanym członkom społeczeństwa. Cierpliwie pielęgnują jednak alternatywne wizje. Takie, w jakich relacje między człowiekiem, naturą i technologią nie są hierarchiczne i nie podporządkowują się imperatywom zysku i rozwoju.

W budynku dawnej elektrowni w Białymstoku wspólnie budujemy świat zawieszony między fikcją a rzeczywistością. Surrealistyczny, posthumanistyczny, inspirowany przednowoczesnymi wierzeniami, powieściami science-fiction i alternatywnymi obiegami wiedzy. Świat zamieszkany przez hybrydyczne istoty, w którym niezbędne technologie sadzi się i obserwuje, jak rosną. Mamy nadzieję, że będzie to miejsce wytchnienia także dla odwiedzających nas gości.


Tekst kuratorski [PDF]

Wydarzenia towarzyszące:

Działanie performatywne Kasi Hertz będzie odbywało się od środy do niedzieli 
(w każdym tygodniu trwania wystawy) w godzinach 12–18.

30.06.2023 (piątek), godz. 19:00
Wernisaż wystawy „Duby smalone”
Ambient ~ Projekt New Hope
Chleb z Komputera ~ Łukasz i Mateusz Radziszewscy

1.07.2023 (sobota), godz. 12:00
Oprowadzanie z kuratorką wystawy Katarzyną Różniak-Szabelską i artystkami

8.07.2023 (sobota), godz. 12:00
Wokół alternatywnej historii elektryfikacji poza obiegiem kapitalistycznym – wykład z oprowadzaniem Katarzyny Czeczot, kulturoznawczyni mieszkającej w Puszczy Białowieskiej, profesorki Instytutu Badań Literackich PAN

9.07.2023 (niedziela), godz. 15:00 – 18:00
Ambient ~ Projekt New Hope

22.07.2023 (sobota), godz. 12:00
Wokół zwrotu ku ziemi w polskiej sztuce współczesnej – wykład z oprowadzaniem Ewy Tatar, badaczki sztuki, kuratorki wystaw, praktyczki permakultury, zamieszkałej na podlaskich bagnach aktywistki praw człowieka

23.07.2023 (niedziela), godz. 15:00 – 18:00
Ambient ~ Projekt New Hope

29.07. 2023 (sobota), godz. 12:00
Oprowadzanie w języku białoruskim

5.08.2023 (sobota), godz. 12:00
Wokół mazurków w kontekście relacji między pracą, tańcem i rytmem – wykład z oprowadzaniem w języku angielskim Matthew Posta z Post Brothers, entuzjasty, procesora słów, edukatora i kuratora wystaw, mieszkającego w Kolonii Koplany pod Białymstokiem

6.08.2023 (niedziela), godz. 15:00 – 18:00
Ambient ~ Projekt New Hope

20.08.2023 (niedziela), godz. 15:00 – 18:00
Ambient ~ Projekt New Hope

26.08.2023 (sobota), godz. 12:00
Oprowadzanie w języku ukraińskim

2.09.2023 (sobota), godz. 10:00 – 18:00
Dyżur kuratorski

3.09.2023 (niedziela), godz. 15:00 – 18:00
Ambient ~ Projekt New Hope

Wstęp na wszystkie wydarzenia towarzyszące jest bezpłatny

Zapisy grup na zwiedzanie wystawy przyjmujemy pod adresem: m.mackenzie@galeria-arsenal.pl oraz numerem telefonu 85 874 20 61

POWIĄZANE

Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.