Archiwalna

DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI! Wystawa na 100-lecie Bauhausu

18.10.2019 – 18.12.2019
Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2
Projekcja wideo wyświetlana na telewizorze zawieszonym na białej ścianie. Po lewej stronie znajduje się okno. Po prawej widać część parapetu. Na pierwszym planie fragment balustrady.
Karina Bisch, Ćwiczenia. Taniec drążków, 2009,
1-kanałowe wideo, 11 min, dzięki uprzejmości artystki, ADAGP i galerii Thomas Bernard / Cortex Athletico, Paryż, fot.Maciej Zaniewski
Grafika na białej ścianie. Po lewej stronie widoczny fragment schodów z balustradą.
Hannes Meyer, Diagram przedstawiający organizację Bauhausu w Dessau, 1930,
adaptacja Post-Noviki, dzięki uprzejmości: Bauhaus-Universität Weimar, Archiv der Moderne, fot.Maciej Zaniewski
Widok instalacji w przestrzeni Galerii Arsenał. Ściany pomieszczenia białe. Na nich namalowana niebieska kratka. Drewniana podłoga.
Zuza Golińska, X i Y, 2019, i
instalacja z wykorzystaniem różnych mediów oparta o analizę niezrealizowanych projektów architektonicznych Hannesa Meyera i Hansa Wittwera z 1926 roku, produkcja na tę wystawę; Post-Noviki, opracowanie materiałów archiwalnych (filmy i animacje) – kolektywnych projektów architektonicznych studentów i mistrzów powstałych w Bauhausie w latach 1928-1930, m.in. szkoły związków zawodowych (ADGB Dessau) i osiedla domów z dostępem do balkonów (Dessau-Törten), 4 ekrany LCD; archiwalia dzięki uprzejmości Hannes Meyer-Archiv, Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt am Main, fot.Maciej Zaniewsk
Widok instalacji w przestrzeni Galerii Arsenał. Ściany pomieszczenia białe. Na nich namalowana niebieska kratka. W tle wejście do kolejnej sali wystawowej.
Zuza Golińska, X i Y, 2019,
instalacja z wykorzystaniem różnych mediów oparta o analizę niezrealizowanych projektów architektonicznych Hannesa Meyera i Hansa Wittwera z 1926 roku, produkcja na tę wystawę; Post-Noviki, opracowanie materiałów archiwalnych (filmy i animacje) – kolektywnych projektów architektonicznych studentów i mistrzów powstałych w Bauhausie w latach 1928-1930, m.in. szkoły związków zawodowych (ADGB Dessau) i osiedla domów z dostępem do balkonów (Dessau-Törten), 4 ekrany LCD; archiwalia dzięki uprzejmości Hannes Meyer-Archiv, Deutsches Architekturmuseum, Frankfurt am Main, fot.Maciej Zaniewski
Zbliżenie na jedną z prac.
Katarzyna Kobro, Projekt przedszkola funkcjonalnego – makieta, 1936 / 2017, farba, drewno, pleksiglas, płyta pilśniowa, rekonstrukcja wykonana przez Katarzynę Przezwańską i Tomasza Czubana; Władysław Strzemiński, Kompozycja architektoniczna 1, 1926, olej na płótnie;
obie prace dzięki uprzejmości: Ewy Sapki-Pawliczak & Muzeum Sztuki w Łodzi, fot.Maciej Zaniewski
Biała makieta budynku z bardzo dużymi oknami. Znajduje się na białym kubiku. W tle widać kolejną pracę.
Goshka Macuga, 1919/1933, tkanina, 2019, dzięki uprzejmości artystki i galerii Andrew Kreps w Nowym Jorku; Katarzyna Kobro, Projekt przedszkola funkcjonalnego – makieta, 1936 / 2017, farba, drewno, pleksiglas, płyta pilśniowa, rekonstrukcja wykonana przez Katarzynę Przezwańską i Tomasza Czubana, dzięki uprzejmości Ewy Sapki-Pawliczak & Muzeum Sztuki w Łodzi,
fot.Maciej Zaniewski
Ekran z projekcją wideo, podwieszony u sufitu. Po jego lewej stronie wiszą jeden pod drugim dwa czarne znaki z białymi napisami. Ściany białe, na drewnianej podłodze leży dywan.
Wendelien van Oldenbrogh, Two Stones, projekcja na ekranie z dwoma ścieżkami dźwiękowymi, 28 min każda; obiekt do siedzenia zaprojektowany we współpracy z Laurą Amann, 2019,
dzięki uprzejmości artystki, fot.Maciej Zaniewski
Prace w przestrzeni Galerii Arsenał, białe ściany, drewnana podłoga
Aristide Antonas, Miasto Konwekcyjne, 2019, instalacja z elementami infrastruktury grzewczej (9 grzejników Junker z lat 20.) uratowanej z budynków Bauhaus w Dessau, praca wykonana na tę wystawę we współpracy z Building Research Archive, Bauhaus-Archiv, Dessau; w tle: szkice do realizacji oraz diagram Waltera Gropiusa przedstawiający organizację szkoły, 1922, adaptacja: Post Noviki, dzięki uprzejmości VG Bonn,
fot.Maciej Zaniewski
Sześć grzejników w różnych rozmiarach, w kolorach: białym, szarym i beżowym. Ustawione są na białym podeście. W tle rząd niewielkich obrazków na białej ścianie.
Aristide Antonas, Miasto Konwekcyjne, 2019, instalacja z elementami infrastruktury grzewczej (9 grzejników Junker z lat 20.) uratowanej z budynków Bauhaus w Dessau, praca wykonana na tę wystawę we współpracy z Building Research Archive, Bauhaus-Archiv, Dessau; wokół: Lucia Moholy, fotografia, Walter Gropius, architekt, Budynek Bauhaus Dessau, 1925/26, dzięki uprzejmości Bauhaus – Archiv Berlin,
fot.Maciej Zaniewski
Projekcja wideo wyświetlana na białej ścianie w wąskim, nieoświetlonym pomieszczeniu.
Wybór prac powstałych w ramach konspiracyjnych kursów prowadzonych w obozie kocentracyjnym w Terezinie przez Friedl Dicker-Brandeis. Na zdjęciu: Bohumila Poláčková (1930 –1944, zginęła w Auschwitz-Birkenau), Studium ruchu (chodzenie po schodach), 1943, dzięki uprzejmości Muzeum Żydowskiego w Pradze: Archiwum Fotografii, nr inw. 121.734,
fot.Maciej Zaniewski
Ogólny widok wystawy w przestrzeni Galerii Arsenał. Ściany pomieszczenia białe, podłoga drewniana.
w centrum: Goshka Macuga, Tiziana Casapietra, Alberto Viola, Roberto Costantino, Goshka Macuga and Ernesto Canepa w Laboratorium Ernan, Albisola, 2006, fotografia, dzięki uprzejmości artystki; wokół: wybór materiałów archiwalnych Międzynarodowego Ruchu Bauhausu Imaginistycznego i prac zbiorowych i indywidualnych autorstwa m.in. Asgera Jorna, Giuseppe Pinot Gallizio i Piero Simondo ze zbiorów Archivio Gallizio w Turynie w wyboże i opracowaniu Salvatore Lacagnina,
fot.Maciej Zaniewski

artyści i badacze: Aristide Antonas, Goshka Macuga, Karina Bisch, Post-Noviki, Salvatore Lacagnina, Wendelien van Oldenburgh, Zuza Golińska oraz kuratorzy: Adam Przywara, Ewa Tatar, Karolina Matysiak pracują na materiałach archiwalnych autorstwa m.in. Almy Siedhoff-Buscher, Friedl Dicker-Brandeis, Giuseppe Pinot-Gallizia, Ivana Tomljenović-Meller, Katarzyny Kobro, Hannesa Meyera, Lucii Moholy, Oskara Schlemmera, Władysława Strzemińskiego, The International Movement for an Imaginist Bauhaus oraz pochodzących z Archiwum Materiałów Budowlanych Stiftung Bauhus Dessau i z Muzeum Żydowskiego w Pradze.
Produkcja: Sylwia Narewska

Przewodnik „DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI! Wystawa na 100-lecie Bauhausu” czytaj >>

Bauhaus to najważniejsza awangardowa uczelnia artystyczna XX wieku. Utworzony przez architekta Waltera Gropiusa w 1919 roku w Weimarze zrewolucjonizował sposoby edukacji artystycznej, tworząc „nowe przymierze między sztuką a technologią”. Pod naciskami konserwatywnych polityków Bauhaus przeniósł się z Weimaru do Dessau w 1925 roku. Tam rozwinął się i funkcjonował do 1931 roku, kiedy jego modernistyczny budynek przejęła dochodząca do władzy partia nazistowska, doprowadzając do zamknięcia szkoły w 1933 roku. Przez całą drugą połowę XX wieku kadra i studenci Bauhausu realizowali jego ideały, pracując zarówno w Niemczech, jaki i na emigracji – w Związku Radzieckim, USA, Tokio czy Chile.
 
Wystawa jest propozycją rozbicia monolitycznej wizji Bauhausu, która zakłada, że wytworzył on jednorodny styl czy receptę na „estetykę modernistyczną”. Zbudowana jest w dialogu zaproszonych artystów, architektów, projektantów i kuratorów z historycznymi pracami i dokumentami oraz późniejszymi reminiscencjami szkoły (po raz pierwszy prezentowanymi w Polsce). Jest eksperymentem we wspólnotowym i krytycznym odczytaniu tradycji modernistycznej w kontekście współczesnych praktyk twórczych, edukacyjnych i społecznych.

***

Wstęp na wystawę jest bezpłatny.

***
Wydarzenia towarzyszące

Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok
 
19.10 (sobota), godz. 11
Oprowadzanie kuratorskie po wystawie DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI!
 
19.10–18.12 (wtorek – niedziela), godz. 10–17
WY-twórcy, czyli bezpłatne samoobsługowe koszyki dla rodzin i przyjaciół z zestawami kreatywnych zadań pogłębiających odbiór wystawy DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI!
 
22.10–18.12 (wtorek – piątek), godz. 10–17
Działania dla szkół, przedszkoli i grup zorganizowanych połączone z oprowadzaniem po wystawie DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI!
Prowadzenie: Justyna Kołodko-Bietkał, Izabela Liżewska, Justyna Zieniuk
Zapisy grup: j.bietkal@galeria-arsenal.pl, i.lizewska@galeria-arsenal.pl

22.10–18.12 (wtorek – piątek), godz. 10–17
Oprowadzanie z audiodeskrypcją dla grup osób niewidzących i niedowidzących (dzieci, młodzież, dorośli) oraz z elementami audiodeskrypcji dla grup osób widzących (młodzież, dorośli) po wystawie DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI!
Wstęp wolny
Zapisy grup: j.bietkal@galeria-arsenal.pl, i.lizewska@galeria-arsenal.pl, j.zieniuk@galeria-arsenal.pl

27.10 (niedziela), godz. 11
Galeria Arsenał oraz Stowarzyszenie „Szczyty” – Związek na Rzecz
Edukacji i Promocji Kultury Białoruskiej zapraszają na oprowadzanie w języku białoruskim po wystawie DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI!
Przewodniczka: Alina Wawrzeniuk

28.10–18.12 (wtorek – piątek), godz. 10–16
Działania performatywne animujące wystawę DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI! dla licealistów i studentów, przy pomocy platformy SEPPO
Prowadzenie: Katarzyna Kida, Justyna Kołodko-Bietkał, Izabela Liżewska, Justyna Zieniuk
5–10.11 (wtorek – niedziela), godz. 10–16
SEPPO w języku angielskim prowadzi Isa Juchniewicz
Zapisy grup: j.zieniuk@galeria-arsenal.pl

30.10 (środa z Bauhausem), godz. 19-22
W audycji Andrzeja Bajguza !pod powierzchnią! w Polskim Radiu Białystok będziemy za sprawą teoretyczki muzyki i znawczyni sztuki i architektury – Moniki Pasiecznik – muzycznie świętować okrągłe urodziny Bauhausu.
radio.bialystok.pl/internetowe/radio, Białystok: FM 99,4
 
6.11 (środa z Bauhausem), godz. 18
Pionierki awangardy. Kobiece oblicze Bauhausu. Wykład Aleksandry Kędziorek

6.11 (środa z Bauhausem), godz. 13-14.30
Rysowanie przestrzeni pomiędzy. Działanie Isy Juchniewicz dla osób 60+
Zapisy: j.zieniuk@galeria-arsenal.pl
 
9.11 (sobota), godz. 17
Oprowadzanie kuratorskie Adama Przywary po wystawie DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI!
 
11.11 (poniedziałek), godz. 11
Galeria Arsenał oraz PTTK Białystok zapraszają na wycieczkę autokarową Czym jest modernizm?
Przewodnik: Andrzej Tarasewicz
Wyjazd z parkingu przy Galerii Arsenał
Liczba miejsc: 50
Zapisy: j.zieniuk@galeria-arsenal.pl
 
UWAGA! Wykład odwołany z przyczyn niezależnych od Galerii Arsenał 13.11 (środa z Bauhausem), godz. 18
Gdynia – Tel Aviv. Wykład dr. Artura Tanikowskiego
 
19–20.11 (wtorek – środa), godz. 15–18
Obserwacje miejskie. Działanie z Paulina Gajdą-Deszczką z cyklu Trochę mnie gnębi towarzystwo gołębi dla osób 60+
Zapisy: k.kida@galeria-arsenal.pl
 
23.11 (sobota), godz. 11–16
Uczenie-się-przez-działanie. Spotkanie dla kadr kultury prowadzone przez Jaśminę Wójcik
Zapisy: j.bietkal@galeria-arsenal.pl
 
20.11 (środa z Bauhausem), godz. 18
Migracja idei. Wokół modernizmu. Debata badaczy
z udziałem Grzgorza Piątka, Małgorzaty Dolistowskiej i Sebatiana Wichra.
Modracja: Bogna Świątkowska
 
30.11 (sobota), godz. 15 
Geometria i kolor. Spotkanie z Danielem Kotowskim dla osób niesłyszących
Zapisy: i.lizewska@galeria-arsenal.pl

02.12 (poniedziałek), godz. 12:30-17:30
Teoria Widzenia. Praktyka fotograficzna z Mają Wirkus w przestrzeni wystawy DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI!
Zapisy: e.tatar@galeria-arsenal.pl

14.12 (sobota), godz. 11
Być jak Gunta Stölzl – działania zapoznawcze z tkactwem Bauhausu
zapisy: k.kida@galeria-arsenal.pl

14.12 (sobota), godz. 17
Oprowadzanie Kuratorskie – FINISAŻ wystawy DO ZOBACZENIA PO REWOLUCJI! Wystawa na 100-lecie Bauhausu, prowadzone przez Ewę Tatar.

14.12 (sobota), godz. 20
Koncert performatywny Perła i Jego Starzy, realizowany w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku
 
Galeria Arsenał elektrownia, ul. Elektryczna 13, Białystok
 
26.10 (sobota), godz. 19-22
Galeria Arsenał x Up To Date Festival prezentują Salon Ambientu: Scena Arsenał 1.2 z udziałem Anny Zaradny (koncert), Osmo Nadira (koncert) i Dtekka (DJ set)
Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona
 
Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Filia w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 14, Białystok
 
7.12 (sobota), godz. 18
Galeria Arsenał oraz Akademia Teatralna im. A. Zelwerowicza, Filia w Białymstoku zapraszają na performans choreograficzny Pawła Sakowicza Jumpcore
Wstęp wolny, liczba miejsc ograniczona
 
Aula Wydziału Architektury Politechniki Białostockiej, ul. Oskara Sosnowskiego 11, Białystok
 
12.12.2019, godz. 12
Galeria Arsenał oraz Wydział Architektury Politechniki Białostockiej zapraszają na prezentację wyników Hackathon urbanistycznego realizowanego przez studentów wydziału w asyście Grupy Projektowej Centrala (Simone de Iacobis, Małgorzata Kuciewicz)

POWIĄZANE

Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.