Życie i śmierć trzech koncepcji sztuki – dyskusja wokół eseju Bartosza Działoszyńskiego
Galeria Arsenał oraz Katedra Filozofii i Etyki Uniwersytetu w Białymstoku mają zaszczyt zaprosić na dyskusję wokół finałowego eseju III Edycji Konkursu o Nagrodę im. Barbary Skargi „Życie i śmierć trzech koncepcji sztuki” z udziałem Bartosza Działoszyńskiego oraz Małgorzaty Kowalskiej.
wtorek, 1 grudnia 2015 r., godz. 18:00
Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok
Osoby, które chciałby przeczytać esej Bartosza Działoszyńskiego przed spotkaniem, mogą – dzięki uprzejmości autora – otrzymać go po wcześniejszym kontakcie mailowym z Galerią Arsenał: e.urwanowicz@galeria-arsenal.pl
Wstęp wolny. Zapraszamy!
Bartosz Działoszyński o swoim eseju:
Sztuka jest pojmowana w tej pracy jako historycznie zmienna idea, a jej życie i śmierć – jako przemiany tej idei. Analizowane są trzy koncepcje sztuki, wyodrębnione na podstawie dwóch kryteriów – środowiska językowego, w którym zostały sformułowane, oraz koncepcji epistemicznych, w których zostały ufundowane. Pierwszą jest koncepcja sztuki jako techne, sformułowana w języku greckim, jako swoiste uzupełnienie koncepcji episteme. Drugą jest koncepcja artes liberales, sformułowana w języku łacińskim, w zasadzie tożsama z koncepcją nauki (scientia), ale ze szczególnym uwzględnieniem jej charakteru tranzytywnego, tj. edukacji – nauka jako nauczanie i uczenie się (disciplina, studium). Trzecią jest koncepcja sztuk pięknych (beaux arts, fine arts itd.), sformułowana w nowożytnych językach europejskich, w ścisłym powiązaniu z teorią empiryzmu. „Śmierć” koncepcji sztuk pięknych (której nie należy mylić ze śmiercią sztuki w ogóle – idee nie umierają) jest tutaj powiązana z kryzysem epistemicznego zaplecza tej koncepcji. Nie jest zbiegiem okoliczności, że zarówno tzw. przełom antypozytywistyczny, jak i zmierzch koncepcji sztuk pięknych następują w tym samym momencie, ok. 1900 r. Na przykładach wybranych, prominentnych autorów dwudziestowiecznych (Benjamin, Heidegger), piszących już po rozpadzie koncepcji sztuk pięknych, pokazane są próby poszukiwania nowej koncepcji sztuki, ściśle związane z poszukiwaniem nowego fundamentu epistemicznego. Rezultat tych poszukiwań pozostaje kwestią otwartą, tak jak kwestią otwartą jest to, jaką koncepcją wiedzy właściwie posługujemy się w tej chwili i posługiwać się będziemy w najbliższej przyszłości.
Bartosz Działoszyński – ur. 1977, absolwent MISH UW (2000); 2001–2010 redaktor encyklopedii w Wydawnictwie Naukowym PWN, współpracował też jako redaktor z innymi renomowanymi wydawnictwami (m.in. WUW, WSiP). Od 2010 r. doktorant w IF UW. Publikował m.in. w „Przeglądzie Filozoficzno-Literackim”, „Principiach”, „Sztuce i Filozofii”, „Przeglądzie Filozoficznym”, „Przeglądzie Humanistycznym”, dwutygodnik.com; autor przedmów do Dzieł Zebranych Barbary Skargi.
Małgorzata Kowalska – profesor Uniwersytetu w Białymstoku, kierownik Zakładu Filozofii Współczesnej i Społecznej, zajmuje się głównie współczesną filozofią kontynentalną, przede wszystkim francuską, oraz filozofią społeczno-polityczną. Autorka m.in. W poszukiwaniu straconej syntezy. Jean-Paul Sartre i paradygmaty filozoficznego myślenia (Warszawa 1997), Dialektyka poza dialektyką. Od Bataille’a do Derridy (Warszawa 2000), Demokracja w kole krytyki (Białystok 2005), Morales et politiques postmodernes (Białystok 2006).
Informacje i zdjęcie: Fundacja na Rzecz Myślenia im. Barbary Skargi

ZAPLANUJ WIZYTĘ
Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00
Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30