Archiwalne

Pokaz pracy wideo Deimantasa Narkevičiusa „Energy Lithuania”

26.07.2025 – 27.07.2025
Stop-klatka z pracy Deimantasa Narkevičiusa „Energy Lithuania”, 2004. Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku

W ramach programu towarzyszącego wystawie „Arsenał 60! O kolekcjonowaniu, kolekcji i miłości do Arsenału” zapraszamy na prezentację pracy wideo Deimantasa Narkevičiusa „Energy Lithuania”. Będzie ona pokazywana w weekend 26-27 lipca (sobota – niedziela), w godz. 10:00–18:00 w sali edukacyjnej Plac Zabaw Arsenał (parter).

26-27.07.2025 (sobota – niedziela), w godz. 10-18
Galeria Arsenał w Białymstoku, ul. A. Mickiewicza 2

sala edukacyjna „Plac Zabaw Arsenał” (parter)
wstęp wolny

Deimantas Narkevičius „Energy Lithuania”, 2004, wideo (Super 8 mm przeniesione na DVD), 17 min 27 s. Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku

W centrum zainteresowań Deimantasa Narkevičiusa leży historia, a zwłaszcza to, w jaki sposób społeczeństwo radzi sobie z przeszłością i naznaczoną przez nią współczesnością. Polem badań artysty jest dziedzictwo sowieckie, wciąż obecne – zarówno w sferze materialnej, jak i mentalnej – w niepodległej od 1991 r. Litwie.

Wideo „Energy Lithuania” zrealizowane zostało w mieście Elektreny, powstałym na początku lat 60. XX w. na fali uprzemysłowienia Litwy, w czasach gdy stanowiła ona część Związku Radzieckiego. Elektreny były zapleczem mieszkalnym dla pracowników budowanej tam (w latach 1960–1972) elektrowni Elektrėnai. Narkevičius pokazuje historię miejsca przez pryzmat historii prywatnej – narratorem filmu jest pracownik zakładu, inżynier wspominający budowę kolejnych bloków, pierwsze przyłączenia domów i ulic do sieci, napływ do pracy ludzi z całego ZSRR. Podkreśla optymizm budowniczych nowoczesności, ich zapał i podekscytowanie tworzeniem nowej rzeczywistości. Kamera rejestruje infrastrukturę elektrowni, sowieckie blokowisko oraz życie mieszkańców toczące się poza zakładem: na zajęciach tańca latynoamerykańskiego czy wybetonowanym kąpielisku. Bohater napomyka też o śmiertelnych wypadkach, do których doszło w trakcie budowy obiektu. W bieg narracji włączone zostały długie ujęcia muralu poświęconego pamięci ich ofiar, ilustrowane sonatą fortepianową F-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Narkevičius dekonstruuje socjalistyczną utopię technologiczną. Elektreny pokazuje w stanie zawieszenia – elektrownia, stanowiąca serce ośrodka, ciągle pracuje, ale nie zajmuje już miejsca, jakie przypadło jej w radzieckiej wizji nowoczesności. Przeszłość istnieje w teraźniejszości, pamięć o entuzjazmie towarzyszącym budowaniu przyszłości żyje mimo współczesnej zapaści miasta. Rejestrując materiał, artysta posłużył się taśmą Super 8 mm, używaną niegdyś przez amatorów, a w momencie powstania pracy już anachroniczną. Typowa dla niej jakość obrazu i zgaszone, melancholijne kolory odbierają filmowi wymiar dokumentalny, a nadają klimat nostalgii, sprzyjając uchwyceniu kłopotliwego statusu sowieckiego dziedzictwa.

Izabela Kopania
Tekst opublikowany w książce I. Kopania „Zbiór otwarty. Prace z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku”, Białystok 2012.

Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.

    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.