Niedziela z kolekcją, Jacek Malinowski, Marker – pokaz wideo
Pokaz wideo Marker Jacka Malinowskiego, odbywa się w ramach cyklu „Niedziela z kolekcją”, który jest sposobem, na wspólne odkrywanie potencjału Kolekcji II Galerii Arsenał. Jej fragmenty, udostępniamy publiczności w postaci cotygodniowych ekspozycji filmów wideo ze zbiorów Galerii. Zapraszamy w każdą niedzielę (w czasie ekspozycji wystaw), do Galerii Arsenał – Plac Zabaw. Udział w projekcjach jest bezpłatny. Dołącz do nas!

Jacek Malinowski, Marker, 2009
cz. 1: Rozpoznanie; cz. 2: Terytorium; cz. 3: Frustracja
wideo, 40 min, 30 s
Praca zakupiona przez Galerię Arsenał
23 października, niedziela, w godzinach 10:00-18:00
Galeria Arsenał, ul. A. Mickiewicza 2, Białystok
Wstęp wolny!
Opis filmu:
Marker Jacka Malinowskiego to fikcyjna opowieść o anarchiście z nieformalnej grupy działającej pod nazwą Markerzy. W kolejnych partiach tryptyku wideo artysta konstruuje postać bohatera – młodego Brytyjczyka, zagubionego w świecie globalnego kapitalizmu. W pierwszej części Malinowski szkicuje jego portret psychologiczny; w drugiej bohater pojawia się w rozpoznawalnych miejscach Warszawy. Widzimy go na moście Poniatowskiego, na stacji Warszawa Powiśle, przy Palmie na rondzie de Gaulle’a. W odwiedzanych miejscach – zarówno ustronnych, jak i centralnych punktach stolicy – oddaje mocz.
Marker odbiera rzeczywistość jako fikcję opartą na manipulacji i pogoni za pieniędzmi. Upust agresji daje w trzeciej części tryptyku: „nie rozumiem tego systemu, on mnie oszukuje” – mówi. W świecie podzielonym na „wybrańców” i „frajerów” sytuuje się wśród nieprzystosowanych. Współczesną cywilizację odbiera jako samounicestwiający się organizm, którego egzystencja zmierza w stronę bliskiego końca: „Przyszłość to już przeszłość”. W bohaterze filmu jest jednak tyle konsekwencji, co sprzeczności. Odrzuca globalizację i politykę korporacji, a jednocześnie je kolację w McDonald’s. Jak przyznaje, radykalizm jego poglądów nie znajduje odzwierciedlenia w działaniach. „Lanie” na świat, będące wyrazem nieprzystawalności do realiów, jest gestem o niewielkiej sile. Obraz Malinowskiego to studium postępującej frustracji. Na końcu drugiej i trzeciej części Marker nakłada kominiarkę, sugerując być może przejście od terroryzmu pasywnego do aktywnego.
Pracę nad tryptykiem artysta określił jako „żonglowanie między prawdą a pozorem, […] by stworzyć prawdopodobieństwo z fikcyjnych elementów lub fikcję z elementów prawdziwych”. Malinowski, którego interesuje formuła „fałszywego dokumentu”, buduje fikcję w sposób precyzyjny, a jednocześnie nieustannie ją podważa. Nie jest ona bowiem dla niego celem samym w sobie, a jednym ze środków służących budowaniu autentycznego obrazu rzeczywistości. Kluczowym punktem wideo jest moment, w którym kłamstwo wychodzi na jaw i powoduje niepewność odnośnie do tego, co w istocie widzieliśmy.
Izabela Kopania,Zbiór otwarty. Prace z Kolekcji II Galerii Arsenał w Białymstoku i Podlaskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych, PTZSP, Białystok 2012

ZAPLANUJ WIZYTĘ
Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00
Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30