Instalacja

Nikita Kadan

Wróg udomowiony

Nikita Kadan, Wróg udomowiony, 2018, gips, drewno szkło; element gipsowy: 300 × 73 × 35 cm; element drewniany: 128 × 200 × 46 cm Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca podarowana Galerii Arsenał przez artystę w 2021 r.

W pracy Wróg udomowiony Nikita Kadan nawiązuje do udziału artystów ukraińskich w ruchu awangardy lat 20. XX wieku oraz do ich losów w dobie stalinizmu i późniejszej odwilży politycznej czasów Nikity Chruszczowa. W centrum rozważań artysty znajduje się Wasyl Jermiłow (1894–1968), czołowy przedstawiciel ukraińskiego modernizmu, malarz, architekt i projektant. W okresie stalinizmu, gdy państwo piętnowało artystów awangardowych, Jermiłow konformistycznie wycofał się na bezpieczne pozycje, zwracając się ku sztuce użytkowej i badaniu ludowych tradycji artystycznych. Z początkiem lat 60. XX wieku, wraz ze złagodzeniem polityki kulturalnej państwa i częściową akceptacją modernizmu, powrócił z wizjonerskimi projektami pomników stylistycznie nawiązujących do konstruktywizmu lat 20. Do jednego z nich – niezrealizowanego Pomnika epoki Lenina (proj. 1961) – odwołał się w swojej pracy Kadan.

Zrekonstruowany w gipsie model pomnika, z zaznaczonym młotem, połową okręgu oraz bryłami pokrewnymi prounom El Lissitzky’ego, został przez Kadana zestawiony z bufetem wyprodukowanym w Czechach na początku lat 60. Tego typu meble, utrzymane w „stylu brukselskim”, wykonane ze sklejki, laminatów, szkła i aluminium, o zaokrąglonych rogach i jasnej palecie barwnej, traktowane były jako złagodzona wersja modernizmu. Wraz z eksponowanymi na nich serwisami wschodnioniemieckiej ceramiki i albumami z reprodukcjami zachowawczej, niemodernistycznej sztuki, stanowiły o dobrobycie i społecznej pozycji mieszkańców ZSRR. We Wrogu udomowionym artysta rzuca światło na kontrolowane przez władzę kulturowe mechanizmy oswajania wrogiej niegdyś spuścizny awangardy.

Odsłaniając polityczne i społeczne determinanty pisania historii sztuki, Kadan sygnalizuje jednocześnie potrzebę ponownego prześledzenia historii modernizmu. Nakłania do świeżego spojrzenia na ukraińską awangardę, wolnego od imperialnej perspektywy Rosji i zachodniej optyki z pozycji centrum. Uwypukla niełatwą sytuację tej formacji, uwikłanej politycznie i ideologicznie, zarówno w przeszłości, gdy niszczona była przez stalinowski reżim, jak i w teraźniejszości, gdy po 2014 r. znalazła się na celowniku dekomunizacyjnej polityki Ukrainy. Pod dyktando tej ostatniej usuwano z przestrzeni publicznej ślady socjalistycznego modernizmu, niszcząc awangardowy dorobek tamtejszej sztuki.

Izabela Kopania



fot. Jan Szewczyk


fot. Jan Szewczyk


fot. Jan Szewczyk

Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.