Hubert Czerepok
Playoff
Hubert Czerepok
Playoff, 2006, film animowany (ołówek), 1 min 34 s
Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca zakupiona przez Podlaskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych

Punktem wyjścia pracy Playoff było amatorskie wideo – zapis bójki między pseudokibicami piłki nożnej. Hubert Czerepok posłużył się nagraniem znalezionym w Internecie, zarejestrowanym w słabej rozdzielczości, z nieostrymi, nakładającymi się na siebie obrazami. Pod względem formy artysta całkowicie „przepracował” uzyskany materiał, aczkolwiek jego twórcza interwencja nie spowodowała istotnych zmian jakościowych. Postaci uczestników bójki zostały sprowadzone do białego konturu, a cała sytuacja tzw. „ustawki” nosi jedynie ogólne, choć bez problemu rozpoznawalne cechy starcia chuliganów.
Artysta sięgnął po jedną z częściej stosowanych przez siebie strategii artystycznych, tzw. found footage. Praktyka ta polega na wykorzystaniu gotowego materiału filmowego lub wideo, jego twórczym przetworzeniu bądź też dosłownym cytowaniu, często w oderwaniu od kontekstu, w jakim powstał. Zapis bójki jest więc dla Czerepoka filmowym ready made, obiektem gotowym, poddanym transformacji.
Problematyka Playoff mieści się w jednym z głównych nurtów zainteresowań Czerepoka, który od dawna, obok zagadnienia katastrofy i końca świata, zgłębia zjawisko przemocy. Jest ona tematem licznych rysunków artysty należących do powstającego od kilku lat cyklu Seanse. Animacja jest im zresztą bliska pod względem formy: łączy je oszczędny, nerwowy rysunek, skrótowy zapis, doskonale charakteryzujący wydarzenie. Interpretacja, jakiej artysta poddał nagranie znalezione w sieci, powoduje jego uniwersalizację. „Ustawka” przestaje być konkretnym zdarzeniem, a staje się uogólnionym obrazem bójki. Mimo iż brakuje tu szczegółów, praca Czerepoka sugestywnie przywołuje znane z mediów relacje: odludne miejsca, narastanie agresji, stereotypowy wizerunek kibica w dresach i bluzie z kapturem.
Playoff skłania do wielu pytań, ujawniając tym samym krytyczny wymiar pracy. Jedno z nich dotyczy przemocy jako takiej, jej źródeł, form i obecności w życiu społecznym. Drugie to kwestia jej wszechobecności w mediach, a zwłaszcza w zapewniającym anonimowość Internecie. Umieszczone w sieci wideo, będące w istocie zapisem przestępstwa, funkcjonuje bowiem jak każdy inny materiał.
Izabela Kopania

ZAPLANUJ WIZYTĘ
Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00
Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30