Agnieszka Polska
Plan Tysiącletni
Agnieszka PolskaPlan Tysiącletni, 2021wideo dwukanałowe, 28′Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca zakupiona przez Galerię Arsenał w 2021 r.

Na przeciwległych ekranach Agnieszka Polska snuje dwie równoległe opowieści. Łączy je miejsce i czas akcji, a także struktura, powtarzające się ujęcia i nałożona na warstwę filmową animacja. W obu filmach słyszymy te same dialogi i partie śpiewu. Różni są bohaterowie, ich rozterki i oczekiwania. Jedni i drudzy trafiają na siebie w lesie. Dwoje z nich być może kiedyś się znało – jeden z mężczyzn wypowiada imię kobiety: Wiktoria. Jego symbolika stanowi o ciężarze spotkania.
Opowieści osadzone są na początku lat 50. XX w. w okolicach fikcyjnej wsi Stasiny. Na pierwszym z ekranów śledzimy parę inżynierów odpowiedzialnych za podłączenie wsi do sieci elektrycznej; na drugim – dwóch partyzantów ukrywających się w okolicznych lasach. Ci pierwsi żyją nadzieją i misją, przedzierają się przez bagna, by dostrzec nierealność nakreślonego odgórnie planu prowadzenia przewodów. Program elektryfikacji kraju był sztandarowym projektem władz PRL, usankcjonowanym uchwaloną w 1950 r. ustawą. Ranga przedsięwzięcia była wysoka, o czym świadczy obecność w strukturach rządu ministerstwa energetyki. Partyzanci stoją w opozycji do władzy, żyją w ukryciu, z drobnego rabunku. Nad obydwiema parami wisi cień wojny i modernizacji. Pierwsi boją się powrotu wojny; drudzy żyją nadzieją na jej ponowny wybuch; inżynierowie w doprowadzeniu prądu widzą szansę na eliminację strachu; partyzanci myślą o przejęciu węzłów rozprowadzających energię. Pokoleniowo bliscy, inaczej odnaleźli się w powojennych realiach. Łączy ich doświadczenie przełomu, bycia częścią dziejącej się historii. Kwestia „Prąd odmierza nowy czas” jest tu symptomatyczna.
W narracjach kluczowe są wizje sielskiej przyrody oraz dystopijne obrazy metropolii i kosmosu. Nad ludźmi i zwierzętami migają ogniki; iskry i rozbłyski światła wibrują w kolejnych ujęciach, wiązki prądu spowijają twarze bohaterów. Filmy Polskiej to odczarowanie zdalnie sterowanych procesów industrializacji, ale także namysł nad obecnością człowieka w świecie. Duma z ujarzmienia elektryczności, przejawiana przez inżynierów, miesza się z refleksją nad wewnętrzną energią przyrody. Zachwyt nad modernizacją przywołuje dyskusje o odnawialnych źródłach energii. Przyglądając się przeszłości, Polska komentuje teraźniejszość. Przewartościowuje procesy stanowiące o naszym „dzisiaj”.
Izabela Kopania
Scenariusz i reżyseria: Agnieszka Polska
Opieka merytoryczna: Natalia Sielewicz
Produkcja: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Dzięki wsparciu Art Collection Telekom
Kierownictwo produkcji: Dagmara Konsek-Pfüller
Kierownictwo planu: Janusz Dąbkiewicz
Obsada:
Chmura – Bartosz Gelner
Wiktoria – Jaśmina Polak
Jasiek – Piotr Polak
Inżynier – Julian Świeżewski
Głos Iskry – Antonina Nowacka
Operator kamery: Radek Ładczuk
Ostrzyciel: Maciej Piórek
Asystent operatora kamery: Piotr Twardowski
Operator steadicamu: Maciej Tomków
Dyżurny planu: Robert Senderowski
Klaps: Irma Blumstock
Mistrz oświetlenia: Łukasz Carek
Oświetlacz: Daniel Ługowski
Dźwięk na planie: Igor Kłaczyński, Jan Moszumański
Kostiumy i scenografia: Aga Klepacka, Maciek Chorąży
Charakteryzacja: Aleksandra Dutkiewicz
Hair Stylist: Kacper Raczkowski
Location scouting: Maria i Grzegorz Polscy
Montaż: Agnieszka Polska
Efekty specjalne: Nathan Gray
Animacje: Agnieszka Polska
Sound Design: Igor Kłaczyński
Muzyka: Agnieszka Polska
Harfistka: Katarzyna Kolbowska
Korekcja koloru: Gregor Pfüller
Synchronizacja: Venla Helenius
Asystentka badawcza: Shahira Issa
Konsultacja historyczna: Rafał Wnuk
Sprzęt zdjęciowy: MX35 Camera Rental
Podziękowania: Elka Król, Wojciech Ostałowski
Film został wyprodukowany przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie przy wsparciu Art Collection Telekom

ZAPLANUJ WIZYTĘ
Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00
Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30