Vlada Ralko
Dzienniki Kijowskie
Vlada Ralko40 rysunków z cyklu Dzienniki kijowskie, 2013–2015akwarela, papier, ramy drewniane, 29,7 × 21 cm
Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca zakupiona przez Galerię Arsenał w Białymstoku w 2020 r.

Dzienniki kijowskie to reakcja Vlady Ralko na falę protestów, jakie przetoczyły się przez miasta Ukrainy w końcu 2013 i w 2014 r. Ukraińcy sprzeciwili się wówczas odmowie podpisania przez ówczesnego prezydenta, Wiktora Janukowycza, umowy stowarzyszeniowej z Unią Europejską. Centrum wydarzeń stanowił Euromajdan, plac Niepodległości w Kijowie. Dynamiczne manifestacje były pacyfikowane przez specjalne jednostki milicji i torpedowane przez partie o orientacji prorosyjskiej. Po fali protestów Rosja rozpoczęła hybrydowe ataki na Ukrainę, które w 2022 r. przybrały formę otwartej napaści zbrojnej.
Dzienniki kijowskie, cykl kilkuset rysunków dotyczących wydarzeń na placu Niepodległości, niełatwo zaklasyfikować; krytycy określają je mianem „dziennika intymnego”, ale ta formuła nie wyczerpuje ich wielowarstwowości. Sporządzane naprędce zapisy niepokoju i terroru to istotnie osobista wizja artystki, ale zakorzeniona w bogatym archiwum europejskich obrazów wojny i imaginarium ukraińskiego folkloru. Przeglądając karty Dzienników, napotykamy kobiety noszące tradycyjne wianki bądź chusty, natrafiamy na postać św. Sebastiana przeszywanego amunicją, rozpoznajemy znanego z legend Kozaka Mamaja i bohaterów wierszy Tarasa Szewczenki, widzimy towarzyszące ludziom zwierzęta (np. niedźwiedzia będącego figurą Rosjanina). Wykrzywione twarze, siekiery wbite w postumenty pomników, poćwiartowane ciała – to uzewnętrznione przez Ralko jej własne odczuwanie konfliktu, ale także wizualny traktat na temat ludzkich postaw, gestów i emocji.
Komentatorzy prac artystki wskazują, iż poprzez symboliczny charakter wykorzystywanych motywów, sięganie po archetypy tradycji ukraińskiej i operowanie metaforą nabierają one charakteru ponadczasowego. Język, jakim posługuje się Ralko, czerpie ze środków wyrazu wielokrotnie już używanych przez artystów do mówienia o wojnie, bólu i złu. W jej rysunkach przewijają się motywy bliskie tym, którymi posługiwała się Frieda Kahlo; barwa, kreska i charakterystyka postaci sięgają tradycji ekspresjonizmu i Nowej Rzeczowości. Wizje Ralko są zarówno regionalne, jak uniwersalne, a nadrzędna zasada deformacji i brutalizacji obrazu jest czytelnym narzędziem wizualizacji zła.
Izabela Kopania

ZAPLANUJ WIZYTĘ
Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00
Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30