Malarstwo

Zbigniew Rogalski

bez tytułu

Zbigniew Rogalski, bez tytułu, 1998, akryl na płótnie, 50 × 60 cm Kolekcja II Galerii Arsenał w Białymstoku. Praca podarowana Galerii Arsenał w Białymstoku przez artystę w 2001 r.

Dwie prace bez tytułu Zbigniewa Rogalskiego znajdujące się w Kolekcji II powstały, gdy artysta był studentem poznańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego ówczesne poszukiwania były zwrócone do wnętrza eksplorowanej przez niego dziedziny – malarstwa. Rogalski wyrósł ze szkoły abstrakcji geometrycznej Jerzego Kałuckiego, w którego pracowni studiował. Przyjrzawszy się wczesnym pracom jak też późniejszemu dorobkowi Rogalskiego, trudno nie skonstatować, że poszedł on odmienną drogą – zgłębiania barwy, własności farby, siły malarskiego gestu, a w końcu autotelicznych rozważań na temat natury malarstwa. Jednakże wydaje się, że z lekcji Kałuckiego artysta wyniósł wiele zasad: precyzję wypowiedzi, dążenie do budowania syntetycznych form i wyczulenie na znaczenia, jakie niesie wykreowany przez siebie obraz.

Bohaterem obydwu płócien jest kolor, immanentny budulec malarskiego uniwersum. Artysta przygląda mu się z dwóch perspektyw: materiału – farby będącej nośnikiem barwy – i potencjału oddziaływania na odbiorcę. Inspiracją do prac były wzorniki kolorów dostępne w profesjonalnych sklepach dla plastyków oraz tablice z wypisanymi rzędami liter bądź cyfr służące okulistom do oceny ostrości wzroku. Mniejszy z obrazów odznacza się bogatą fakturą. Rogalski maluje zamaszystym gestem, kładzie farbę grubymi warstwami, zostawiając wyraźne ślady pacnięć i pociągnięć. Na powierzchni można dostrzec włosie pędzla, gdzieniegdzie przebija splot płótna. Artysta nie ukrywa tych niedoskonałości, a wibrująca faktura poddaje się działaniu światła. Czerwień, której nazwa wypisana jest w różnych językach – ROUGE, ROJO, ROSSO, RED – ujawnia swą niejednoznaczność.

Rogalski dobitnie pokazuje – w czym pomagają mu wzorniki i nazwy własne odcieni barw – że uogólniona czerwień jest fikcją. Nie ma jednej czerwieni, a malarz ma do dyspozycji wiele jej niuansów. Już we wczesnych pracach artysta wykazał dużą podejrzliwość względem własnego warsztatu. Będzie mu ona towarzyszyła już zawsze, zwłaszcza w realizacjach podejmujących dyskusję z realizmem i pozorną oczywistością widzenia świata. Badając warsztat swej pracy, Rogalski odkrywa przed widzem wyjątkową malarską rzeczywistość, której główną siłą napędu jest imperatyw tworzenia, potrzeba malowania.

Izabela Kopania

Galeria Arsenal

ZAPLANUJ WIZYTĘ

Wystawy są czynne od wtorku
do niedzieli w godzinach
10:00-18:00

Ostatnie wejście
na wystawy o godz.:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.