Archiwalna

Alicja Rogalska. Instead of Sighing We Turn to Singing

02.12.2022 – 19.01.2023
Arsenal Gallery, ul.A.Mickiewicza 2, Białystok
Ogólny widok wystawy w przestrzeni Galerii Arsenał. Ściany pomieszczenia pomarańczowe.
View of Alicja Rogalska’s exhibition “Instead of Sighing We Turn to Singing”
Arsenal Gallery in Bialystok, photo by Tytus Szabelski-Różniak
Widok przestrzeni Galerii Arsenał. Ściany sali ekspozycyjnej pomarańczowe.
View of Alicja Rogalska’s exhibition “Instead of Sighing We Turn to Singing”
Arsenal Gallery in Bialystok, photo by Tytus Szabelski-Różniak
Widok pomieszczenia. Ściany pomarańczowe.
View of Alicja Rogalska’s exhibition “Instead of Sighing We Turn to Singing”
Arsenal Gallery in Bialystok, photo by Tytus Szabelski-Różniak
Dużych rozmiarów lightbox ze zdjęciem przedstawiającym grupę ludzi, zawieszony na pomarańczowej ścianie. Widoczny fragment białego sufitu i drewnianej podłogi
Alicja Rogalska, “The Monument of Precarious Workers”, 2015;
photo Tytus Szabelski-Różniak
Praca wideo wyświetlona na telewizorze ustawionym na drewnianej podłodze w pomieszczeniu o pomarańczowych ścianach.
Alicja Rogalska, “My Friend’s Job”, 2016-2017;
photo Tytus Szabelski-Różniak
Praca wideo wyświetlana na telewizorze, stojącym na podłodze. Przed nim znajdują się trzy pufy: dwie pomarańczowe, jedna czarna. Na dwóch z nich leżą czarne słuchawki. Ściany pomieszczenia są pomarańczowe.
Alicja Rogalska, “Broniow Song”, 2011;
photo Tytus Szabelski-Różniak
Praca wideo wyświetlona na telewizorze stojącym na drewnianej podłodze. Przed nim pomarańczowa pufa, a niej słuchawki. Ściany w pomieszczeniu są pomarańczowe.
Alicja Rogalska, “News Medley”, 2020-2021;
photo Tytus Szabelski-Różniak
Prace wideo wyświetlane na telewizorach w przestrzeni Galerii Arsenał, pomarańczowe ściany.
View of Alicja Rogalska’s exhibition “Instead of Sighing We Turn to Singing”
Arsenal Gallery in Bialystok, photo by Tytus Szabelski-Różniak
Ogólny widok wystawy w przestrzeni Galerii Arsenał. Ściany pomieszczenia pomarańczowe.
View of Alicja Rogalska’s exhibition “Instead of Sighing We Turn to Singing”
Arsenal Gallery in Bialystok, photo by Tytus Szabelski-Różniak
Ogólny widok wystawy w przestrzeni Galerii Arsenał. Ściany pomieszczenia pomarańczowe.
View of Alicja Rogalska’s exhibition “Instead of Sighing We Turn to Singing”
Arsenal Gallery in Bialystok, photo by Tytus Szabelski-Różniak
na pomarańczowym kubiku, czarna poduszka ze złotymi frędzlami na rogach i konturem wyspy wyszytym na środku, na której leży rzeźba ziemniaka
Alicja Rogalska, “The Royals”, 2017-2018;
photo Tytus Szabelski-Różniak
Ogólny widok wystawy w przestrzeni Galerii Arsenał. Ściany pomieszczenia pomarańczowe.
View of Alicja Rogalska’s exhibition “Instead of Sighing We Turn to Singing”
Arsenal Gallery in Bialystok, photo by Tytus Szabelski-Różniak
wyciemnona sala z projekcją wideo, na środku dwa siedziska, na ściane kadr z procesu odlewania szkła
Alicja Rogalska, “Dark Fibres”, 2015-2021;
photo Tytus Szabelski-Różniak
wyciemnona sala z projekcją wideo, na środku dwa siedziska, na ściane kadr z procesu odlewania szkła
Alicja Rogalska, “Dark Fibres”, 2015-2021;
photo Tytus Szabelski-Różniak
wyciemnona sala z projekcją wideo, na środku dwa siedziska, na ściane kadr z procesu odlewania szkła
Alicja Rogalska, “Dark Fibres”, 2015-2021;
photo Tytus Szabelski-Różniak
wyciemnona sala z projekcją wideo, na środku dwa siedziska, na ściane kadr z procesu odlewania szkła
Alicja Rogalska, “Dark Fibres”, 2015-2021;
photo Tytus Szabelski-Różniak

Alicja Rogalska

Instead of Sighing We Turn to Singing

2.12.2022–19.01.2023

2.12 (Friday)
6 pm – vernissage
7 pm – a pre-carol singing meeting around the table, prepared by people who help at the border and practise traditional regional songs
(admission free)

3.12 (saturday) 11 am
an author-curator guided tour
(admission included in the price of the exhibition ticket)

Alicja Rogalska is an interdisciplinary artist. Her practice is based on artistic research and collaboration with different communities, with whom she jointly seeks emancipatory narratives. The projects from 2011-2021 collected in the exhibition are united by singing – as a way of telling stories and reclaiming agency. The Georgian Polyphonic Choir, the Women’s Choir from the Hungarian village of Kartal, members of the Union of Street Musicians in Jakarta and the folk singing group “Broniowianki” from Mazovia have over the years created musical projects with the artist to tell stories of contemporary struggles of small communities. To the melodies of folk songs, local love ballads, medieval songs about peasants preparing for armed rebellion against feudal lords, or inspired by political traditions of street music – they sing about the sense of injustice accompanying them today, inequality, economic exploitation and difficult living conditions in a changing socio-political reality. The stories of the depopulated villages of Central Europe are combined with those of Polish seasonal workers earning money with the British potato crop on the island of Jersey. The Royals project, carried out in cooperation with Polish labor migrants – presented in Podlasie, which today faces the humanitarian catastrophe of the Polish-Belarusian border – supplements discussions around the migration crisis with the theme of Polish labor emigration.

Alicja Rogalska comes from the village of Wszerzecz near Lomza, and lives in London and Berlin. She is an author of situations, video works, installations and performances based on context-specific research, collaboration and participation. Her practice centers around the politicity of everyday life and narratives of social alternatives in the context of labor, economics, class, migration and gender. She holds a degree in Cultural Knowledge from the University of Warsaw (2006) and a degree in Fine Arts from Goldsmiths College (2011), where she is currently working on her PhD. Rogalska has been a DAAD Artists-in-Berlin Fellow (2020-21); a resident at Stuart Hall Library (London, 2019), MuseumsQuartier (Vienna, 2018), PARADISE AIR (Matsudo, 2018), IASPIS (Stockholm, 2017), MeetFactory (Prague, 2017) and a recipient of an Artsadmin Fellowship (London, 2016-17). She has recently presented her work at Manifesta 14 (Pristina, 2022), Berlin Art Prize (2022, grand prize), Temporary Gallery (Cologne, 2021-22), Kunsthalle Bratislava (2021), Kunsthalle Wien (2020-21), OFF Biennale (Budapest, 2020-21), Art Encounters Biennale (Timișoara, 2019), Tokyo Photographic Art Museum (2019), Warsaw Biennale (2018), Kyoto Art Centre (2019) and Art Museum in Lodz (2019).



Visual identification of the exhibition:
Filip Tofil (syfonstudio.com)

Precarious Monument
Performance realised as part of the Art Loop Festival in Sopot, curated by Roma Piotrowska and Emilia Orzechowska.
Photography: Bogna Kociumbas
 
The Royals
Jersey Royal potato project: anonymous migrant worker, bronze casting: Kasia Garapich, cushion: Ruth Skinner
 
Text translation of News Medley from Hungarian to Polish: Katarzyna Sitko

translation of the text Dark Fibres from Georgian to Polish: Magdalena Nowakowska

Curator: Katarzyna Różniak-Szabelska
Galeria Arsenal

PLAN YOUR VISIT

Opening times:
Thuesday – Sunday
10:00-18:00

Last admission
to exhibition is at:
17.30

NEWSLETTER

    Dziękujemy.

    Twój adres został dodany do naszego newslettera.